Zwolle heeft haar verantwoording genomen voor de kunstgrasvelden

kunstgras

De uitzending afgelopen woensdagavond bij Zembla heeft veel stof doen opwaaien. Ouders zijn ongerust over de veronderstelde gezondheidsrisico’s van de rubber infill, waar kunstgras vaak van voorzien is In Zwolle was ik in 2006 als bestuurslid van CSV28 nauw betrokken bij de discussie over deze mogelijke gevaren. Diverse aanwijzingen daarvoor (o.a. info van de KNVB) deden de toenmalige sportwethouder Janco Cnossen (ChristenUnie) besluiten een ander, duurder infill aan de raad voor te stellen. Dit is TPE (thermoplastische elastomeren). Dit TPE achtig materiaal is mens- en milieu vriendelijk. De Zwolse raad nam haar verantwoordelijkheid en stemde hier mee in.

Donderdag heeft ChristenUnie-raadslid Jolien Elshof geen moment gewacht en direct de huidige sportwethouder Rene de Heer om opheldering gevraagd. In Zwolle heerst er namelijk ook onrust over de rubber infill. "De wethouder vertelde mij dat er in latere jarentwee velden met rubberinfill(SBR) door Zwolle zijn aangelegd. Dit betreft het hockeyveld op het Hooge Laar en een veld bij SVI voetbal. De reden hiervan is dat erin 2007 een RIVM rapportverscheen waaruit bleek dat er geen waarneembaar gezondheidsrisico zou bestaan. Dit rapport ligt nu onder vuur. Er komt daarom een nieuw onderzoek waarvan de resultaten begin 2017 bekend worden. Het college wacht dit onderzoek af."

Twee verenigingen legden zelf een rubberinfill veld aan; dit zijn Wythmen en Berkum.

Het college heeft alle sportverenigingen per brief geïnformeerd zodat zij op de hoogte zijn. Naast de brief aan de sportverenigingen is er ook een persbericht uitgegaan.Het is de individuele beslissing van iedere vereniging/ouder of zij hun kinderen en ook volwassen sporters tot januari 2017 op deze velden willen (laten) spelen. Realiseer je ook dat je niet weet waar je op speelt als je ‘uit’ speelt. Het is goed om hierover navraag te doen bij de sportvereniging waarvan jij of je kind lid bent/is. Voor nadere informatie verwijs ik u naar de publicatie van het ministerie.

Reacties op 'Zwolle heeft haar verantwoording genomen voor de kunstgrasvelden'