ChristenUnie stemt tegen het nieuwe coffeeshopbeleid

Debat coffeeshops mei 2019.jpeg

De ChristenUnie stemde maandagavond 27 mei tegen het nieuwe coffeeshopbeleid. Volgens de ChristenUnie wordt in het nieuwe beleid teveel de individuele gebruiker gefaciliteerd en te weinig de gemeenschap beschermd.

Raadslid Wietse de Boer: "juist aan jongeren en kwetsbare Zwollenaren willen we laten zien dat drugsgebruik niet normaal is. Zwolle wil een gezonde stad zijn. Dan moet dat ook in ons coffeeshopbeleid zichtbaar zijn. Zoals een afstandscriterium ten opzichte van scholen en huizen voor beschermd wonen".

Maar juist dat afstandscriterium werd door een liberale meerderheid uit de verordening gehaald. Daarmee is het enige objectieve instrument uit handen van omwonenden en scholen gehaald. Wietse de Boer: "ik vind het onbegrijpelijk dat de liberale partijen hierin hun eigen ideeën doorduwen, zonder überhaupt bij een school te hebben nagevraagd wat het afstandscriterium voor hen betekent. In de toekomst zou een coffeeshop dus nu naast een basisschool kunnen vestigen. De ChristenUnie vindt dat echt heel ongewenst. Ik vraag me af hoe de liberale partijen dit uitleggen aan de scholen". Een groot winstpunt is dat er voorlopig niet over uitbreiding van het aantal coffeeshops wordt gesproken. Een zesde coffeeshop kan pas openen nadat Zwolle haar 150.000ste inwoner heeft verwelkomd.

Wel is de ChristenUnie blij dat onze motie werd aangenomen om jongeren weerbaarder te maken om nee te zeggen tegen drugs. Er komt een integraal preventiebeleid. De Boer: "al op de middelbare school krijgen jongeren drugs aangeboden. Het vraagt moed om een gezonde keuze te maken. Daar willen wij jongeren bij helpen".

Reacties op 'ChristenUnie stemt tegen het nieuwe coffeeshopbeleid'