Moderne Devotie wordt misschien werelderfgoed

Moderne devotie

Op initiatief van de ChristenUnie heeft de Zwolse gemeenteraad het voorstel overgenomen om de Moderne Devotie voor te dragen als immaterieel cultureel werelderfgoed. De geestelijke vernieuwingsbeweging ontstond in de late Middeleeuwen in de regio Zwolle-Deventer.

ChristenUnie-raadslid Reinier Mulder en fractievoorzitter Gerdien Rots en zien de Moderne Devotie als een belangrijke beweging die het DNA van Zwolle heeft bepaald. Mulder: “Je ziet dat terug in de ontwikkeling van de Zwolse samenleving en de kerken in onze stad. Samen met de Hanze heeft de Moderne Devotie een grote invloed gehad op de sterke maatschappelijke verbindingen in onze stad.”

Inmiddels hebben de gemeenteraden van Deventer en Kampen en de Staten van Overijssel zich aangesloten bij het verzoek. Op dit moment wordt een voorstel door de Raad van Cultuur geschreven. Uiteindelijk moet het kabinet beslissen of de Moderne Devotie wordt voorgedragen.

Reacties op 'Moderne Devotie wordt misschien werelderfgoed'