ChristenUnie blij met initiatieven voor vluchtelingen

Zicht_op_Zwolle_Centrum

De ChristenUnie vindt het hartverwarmend hoe veel inwoners van Zwolle hebben gereageerd op de opvang van vluchtelingen in de IJsselhallen. De fractie probeert helder te krijgen bij welke hulp deze gasten in onze stad het meest gebaat zijn. Vooralsnog lijkt de inzet van vrijwilligers vooral welkom bij het organiseren van dagbesteding.

‘Binnen een halve dag kregen we van zo'n vijftig mensen mail,’ vertelt fractievoorzitter Gerdien Rots. ‘Om nog niet te spreken over de initiatieven die op onder meer Facebook en Twitter voorbij komen. Hartverwarmend!’

De ChristenUnie probeert door contact met onder meer betrokken organisaties als het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA), het Leger des Heils en Vluchtelingenwerk Zwolle helder te krijgen hoe inwoners het beste kunnen helpen. Daar blijkt onder meer uit dat:

• het COA behalve een slaapplek ook eten, drinken, kleding en toiletartikelen verzorgt,
  • er geen gezinnen met kinderen in de IJsselhallen worden opgevangen,
  • er vooralsnog vooral behoefte lijkt te zijn aan dagbesteding.

Dagbesteding

In de IJsselhallen wordt een verblijfsruimte gecreëerd waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. De vluchtelingen mogen gewoon het terrein van de IJsselhallen af en kunnen – als ze dat willen – bijvoorbeeld ook in Zwolle rondgeleid worden.

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel van de gasten van onze stad Engels spreken. Hoger opgeleide Syriërs spreken soms Engels of Frans en in Eritrea is Engels een officiële taal, maar de kans is groot dat een deel van de vluchtelingen geen van die talen beheerst.

Initiatieven

Het COA vraagt mensen met ideeën voor initiatieven zich te melden via het mailadres publieksvoorlichting@coa.nl, maar laat weten dat het even kan duren voor er op mails gereageerd kan worden. Zwollenaren met initiatieven zijn bovendien welkom op de informatiebijeenkomst die op 30 september vanaf 19:30 uur in de IJsselhallen wordt gehouden.

De ChristenUnie wil nieuwe informatie via haar website blijven delen. De juistheid van die informatie is onder enig voorbehoud.

Reacties op 'ChristenUnie blij met initiatieven voor vluchtelingen'