Investeren in hoop en vertrouwen

Foto: Lidy Uiterijk Winkel

Hoop en vertrouwen

"Velen van ons keken vorige week mee met de presidentsverkiezingen in de VS. Joe Biden kreeg de meeste stemmen en sprak in zijn speech van afgelopen zondagnacht inspirerende woorden. Als hij vroeger bij zijn grootouder het tuinhek uitliep, dan riep zijn opa ‘keep the faith’ en zijn oma riep daarover heen ‘spread the faith’. Dat is precies wat we van leiders verwachten: hoop en vertrouwen verspreiden. In woorden én daden." zo begon Gerdien Rots de ChristenUnie bijdrage van de behandeling van de begroting van 2021.

Deze gemeentebegroting investeert in hoop en vertrouwen voor Zwollenaren. Midden in de mondiale coronacrisis is het Zwolse college van B&W in staat om een investeringsbegroting neer te leggen die de stad door deze zware periode heentrekt.

Jongeren in coronatijd

Door de coronatijd zitten veel jongeren zonder perspectief. Met name jongeren vanaf 15 jaar vallen in een gat. Hun studie staat op een laag pitje, colleges vallen uit, stages vallen weg, bijbaantjes in de horeca zijn er niet meer. Een jongerenwerker van Impacter vertelde: ‘veel jongeren trekken zich terug in zichzelf, ze sluiten zich op in hun kamer, ze voelen zich niet nodig en hebben geen perspectief’. Dat is verschrikkelijk. Daar waar we in de eerste golf leerden dat we ouderen niet alleen moeten opsluiten in de verzorgingshuizen, daar wil de ChristenUnie nu oproepen om te investeren in onze jongeren. Laten we samen met henzelf kijken hoe zij onderdeel van de oplossing kunnen worden. We schrijven onze jongeren niet af, we hebben ze keihard nodig!

Ouderen in coronatijd

Ook al is er nu gelukkig meer bezoek mogelijk bij ouderen dan van ’t voorjaar, toch is er nog veel eenzaamheid en verveling bij onze ouderen. Laten we ook voor hen alles uit de kast trekken om deze tijd vol te houden. Met veel creativiteit en een nieuwe (digitale) manier van werken is er veel mogelijk. We vragen het college om organisaties van ouderen en jongeren bij elkaar te brengen om samen tot een nieuw aanbod van digitale activiteiten met een digi-buddy te komen voor onze Zwolse senioren.

Buitengeluk met een goed wandelnetwerk

Deze coronatijd laat ons de waarde van de natuur (her)ontdekken. Ontzettend veel Zwollenaren trekken er op uit voor een wandeling door de prachtige omgeving. Dan is het wel zo prettig als de bewegwijzering van ons wandelnetwerk op orde is. Dat is nu niet het geval. Er is veel achterstallig onderhoud, paaltjes met routepijltjes zijn verrot en liggen omver. We zien graag dat het college ervoor zorgt dat ons wandelnetwerk op heel korte termijn weer op orde komt.

Strategisch investeren

In de komende tien jaren zullen er 10.000 nieuwe huizen worden gebouwd, 1000 per jaar. Van 130.000 inwoners groeien we door naar zo’n 150.000 inwoners. Inwoners die gaan winkelen in de stad, uit eten gaan bij onze horeca, gaan sporten bij onze sportclubs, een theatervoorstelling bekijken in onze schouwburg, een boek lenen in onze bibliotheek, een popconcert meemaken op onze evenementenlocatie. Hoe gaat die groei eruitzien? Daarover wil de ChristenUnie in de komende jaren voortdurend het gesprek met de stad voeren. Dat gesprek is nooit af, want de impact van de groei zal steeds concreter merkbaar worden. De bibliotheek heeft over 10 jaar andere wensen dan de huidige Stadkamer, om maar een voorbeeld te noemen. Daarom wil de ChristenUnie dat we strategisch investeren in dat wat de toekomst nodig heeft. Dat begint met visie en scenario’s ontwikkelen. En dat doen we in Zwolle vanuit gezamenlijkheid.

Sociale structuren in de wijken

We zien dat de sociale structuren in de wijken veranderen. Naast de traditionele wijkverenigingen ontstaan nieuwe netwerken van mensen rondom een thema, bijvoorbeeld duurzame energie. De ChristenUnie heeft passie voor gemeenschappen waarin mensen van betekenis voor elkaar en voor hun omgeving zijn. We willen daarom graag dat de gemeente aansluit bij dat soort nieuwe netwerken. Zo willen we steeds meer inzetten op wijkgericht werken, waarbij we aansluiten bij dat wat er in de wijk leeft. Een mooi voorbeeld is hoe de zorg voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening steeds meer omgevingsbewust in de wijk plaatsvindt. Ook zijn wij blij dat er nu geld wordt gereserveerd voor de herinrichting van het Stinspark ‘van Voorst naar Verder’. Een voorbeeld waarin de gemeente aansluit op dat wat in de wijk zelf bedacht wordt.

Barmhartige Samaritaan

De coronacrisis maakt zichtbaar dat mensen elkaar keihard nodig. Kortgeleden onthulde wethouder Anker het beeld van de barmhartige Samaritaan op zijn nieuwe plek. Zo blijft dit beeld ons eraan herinneren dat we barmhartig kunnen zijn. Een prachtig woord voor omzien naar elkaar. In woorden én daden hulp en ondersteuning bieden aan mensen die daaraan behoefte hebben. Met die inspiratie houden wij hoop en vertrouwen én verspreiden wij hoop en vertrouwen in Zwolle, in tijden van crisis en daarna.

In onderstaande bijlage leest u de hele bijdrage van de ChristenUnie.

Bijdrage ChristenUnie Zwolle begroting 2021(1).pdf2,8 MBapplication/pdfdownload