ChristenUnie wil vertrouwen versterken in de lokale democratie

foto raadzaal

ChristenUnie Zwolle wil het vertrouwen in de democratie versterken, want dat vertrouwen lijkt af te nemen. Het lijkt er vooral op dat het vertrouwen in politici verminderd. Dat is zorgelijk. De ChristenUnie Zwolle ziet mensen met boosheid en teleurstelling. Zij voelen zich niet serieus genomen, herkennen zich niet in de volksvertegenwoordigers en haken af. Dat is een ideale voedingsbodem voor de opkomst van populisten.

“Democracy isn't perfect, I just don't know a better system.” Winston Churchill

Wij herkennen ons in de uitspraak van Churchill dat onze democratische rechtsstaat de minst slechtste is van alle regeringsvormen. Omdat een democratische regering een acceptabele balans vindt tussen enerzijds een daadkrachtige overheid (efficiëntie) en anderzijds draagvlak onder de bevolking (legitimiteit). Het brengt rust en stabiliteit en beschermt minderheden. Onze democratische rechtstaat is daarom een groot goed waar ook de ChristenUnie blij mee is.

Populisme heeft in de geschiedenis namelijk nooit een hoopgevend perspectief geboden. We moeten dus op zoek naar constructievere oplossingen. Hoe verbeteren we de democratische rechtsstaat zodat het beantwoordt aan de wensen en behoeften van burgers anno 2017?
Verschillende oplossingen zijn denkbaar. Hier en daar vinden interessante experimenten plaats. De gemeente Arnhem werkt veel met referenda. De gemeente Amersfoort breekt een lans voor burgerparticipatie. De gemeente Oldebroek geeft inwoners van de dorpskern Oosterwolde de bevoegdheid om een eigen burgerbegroting op te stellen.

De ChristenUnie Zwolle wil samen met u nadenken wat er in Zwolle moet gebeuren om het vertrouwen in de (lokale) democratie te versterken. Welke middelen helpen om de lokale democratie duurzaam te verbeteren? We zijn benieuwd naar uw en jouw ideeën! Denkt u, denk jij met ons mee? U bent van harte welkom bij onze themavergadering ‘Versterk het vertrouwen in de lokale democratie’!

De themavergadering ‘Versterk het vertrouwen in de lokale democratie’ staat gepland op donderdagavond 11 mei. De vergadering neemt haar aanvang om 20.00 uur (19:45 inloop) en zal eindigen om 22.00 uur. De locatie volgt nog. U kunt zicht hier opgeven.

Reacties op 'ChristenUnie wil vertrouwen versterken in de lokale democratie'