Opgroeien in Zwolle

20191202 Jeugdzorg bijeenkomst Stadshagen.jpg

Als er thuis problemen zijn, waar heb je als jongere dan behoefte aan? Aan iemand die aandacht voor je heeft, iemand die naast je staat, iemand die er voor jou is als een oudere broer of zus.

"Dát was de belangrijkste boodschap die twee jongens ons meegaven bij de informatieavond over jeugdzorg in Level Z in Stadshagen,” aldus Gerdien Rots. Samen met Ronald Buitenhuis had zij het initiatief genomen voor deze informatieavond voor de Zwolse gemeenteraad.

Echte aandacht
De twee Zwolse jongeren vertelden over al hun negatieve ervaringen met de politie en met jeugdzorg in hun jonge jaren. Pas toen zij te maken kregen met jongerenwerker Cor van de Belt van Travers kwam er een ommekeer in hun leven. Rots: “De jongens vertelden dat zij door Cor pas echt geholpen werden om hun leven een andere wending te geven, doordat deze jongerenwerker naast hen ging staan. Cor liep met hen op, had belangstelling voor hun interesses, gaf hen de ruimte en het vertrouwen om met die interesses aan de slag te gaan. Samen met de ene jongen richtte Travers een kickboks-ruimte in, waar hij nu trainer is en veel buurtjongeren helpt om sociaal weerbaarder te worden. Voor de andere jongen werd een stageplek op maat gemaakt, waardoor hij weer in een normaal dagritme kwam en een grote stap vooruit zette in zijn schoolloopbaan.”

Het normale samenleven
Rots
: “Dit is waar we naar toewerken met de veranderingen in de jeugdzorg. We willen dat hulpverleners naast een jongere gaan staan en vanuit oprechte betrokkenheid de jongere tot bloei laten komen in zijn eigen omgeving. In heel veel gevallen hoeft een jongere dan niet uit huis te worden geplaatst. In de eerste plaats is dat winst voor de jongere zelf. Want vaak is een uithuisplaatsing traumatisch. Ook voor het gezin is het winst als de jongere thuis kan blijven en zij samen nieuwe omgangspatronen ontwikkelen, waardoor er meer positiviteit ontstaat. Ook voor de samenleving als geheel is het winst, doordat we in staat zijn om problemen in het normale samenleven op te lossen. Normaliseren betekent niet per se minder zorg, maar de zorg vindt plaats in de normale omgeving, waardoor het veel effectiever is. Wat de ChristenUnie betreft werken we er keihard aan dat alle Zwolse jongeren die hulp nodig hebben iemand naast zich krijgen die, net als Cor in Stadshagen, er als een broer of zus voor je is.”

Reacties op 'Opgroeien in Zwolle'