Zorg op Maat

Elk mens is waardevol in zichzelf. Deze waarde hangt niet af van prestaties, gezondheid, geaardheid, afkomst of leeftijd. Geen mens is hetzelfde en geen situatie is gelijk. Wie afhankelijk is van zorg verdient daarom een aanpak op maat. Wij willen dat zorgverleners uitgaan van wat wél mogelijk is. Een hulpvraag staat vrijwel nooit op zichzelf. Daarom moet er oog zijn voor de omgeving van de zorgvrager. Wij pleiten voor het weghalen van schotten tussen de verschillende regelingen, zodat de gemeente met hulp écht aansluit op de leefwereld van mensen. Vaak ontstaat bij ouderen door lichamelijke of geestelijke klachten een verminderde mobiliteit, waardoor eenzaamheid al snel op de loer ligt. Samen met diaconieën en verenigingen doen we er in de wijken alles aan om ouderen op te zoeken. Sport en bewegen voor ouderen wordt een speerpunt in het gemeentelijke sportbeleid.

Onze voorstellen:

• De impact van chronische en/of ernstige ziekte en intensieve zorg op het leven van mensen is enorm. We hebben grote waardering voor mantelzorgers en bieden hen steun om hun belangrijke werk te kunnen volhouden.
  • Zorg organiseren we dichtbij huis. Daarbij betrekken we waar mogelijk het netwerk van de zorgontvanger, zoals familie, vrienden en buren.
  • We willen onderzoek of we ook buurtcoöperaties actief kunnen inzetten in zorgverlening. Bij het inschakelen van professionele zorg, gaan we uit van partnerschap. Zo mogelijk met eigen regie van de inwoner. De professional bedenkt niet de oplossingen, maar staat naast de inwoner en kijkt mee wat nodig is.
  • Om zorgversnippering te voorkomen willen we één plan voor één huishouden. Het gezins-pgb is een belangrijk middel om problemen in samenhang aan te pakken. We willen dat zorgaanbieders goed samenwerken rondom en met het gezin, zodat de hulp op elkaar aansluit, zonder wachtlijsten.
  • We waarderen mantelzorgers royaal, ondersteunen hen met hulpaanbod en respijtzorg. We zetten in op vroeg signaleren en voorkomen van mishandeling van kinderen en ouderen.