Veilig Onderweg

Mobiliteit gaat over mensen op weg. Zwollenaren op weg naar de plekken die belangrijk voor ze zijn: naar familie en vrienden, naar werk of sportvereniging, naar de kerk. Om je vrij te voelen is het belangrijk dat je veilig en makkelijk over straat kan. In de ontmoeting met anderen komen mensen tot bloei, en mobiliteit maakt dat mogelijk.

Voor ons staat verkeersveiligheid voorop. Pas daarna gaat het over een goede doorstroming. We volgen de volgorde van het STOP-principe. In orde van prioriteit: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en dan pas Personenwagens.

Onze voorstellen:

• We geven meer ruimte aan lopen bij het inrichten van de openbare ruimte. De binnenstad wordt autoluw in de komende collegeperiode. De voetganger gaat daar voor op de auto. Aansluitend het landelijke initiatief willen we met Zwolse basisscholen zorgen voor veilige schoolstraten. Elke leerling kan dan naar school zonder oversteken. Bij elke gebiedsontwikkeling vragen we vooraf advies bij De Participatieraad en Toegankelijk Zwolle over veiligheid en toegankelijkheid voor alle Zwollenaren.
  • We investeren meer in fietspaden. Zeker de trajecten die we in de Omgevingsvisie hoofdfietsverbinding noemen. We verbreden fietspaden, maken ze vrijliggend of beperken de ruimte van personenwagens. In het bijzonder zetten we ons in voor deze fietsknelpunten:
  • In wijken met breed opgezette wegen in de hele wijk zoals in de Aa-landen en ZwolleZuid, komt de gemeente met een plan om het wegprofiel beter aan te laten sluiten op het daadwerkelijk gebruik van de weg.
  • Alle fietsstraten of beoogde fietsstraten willen we voor 2030 aanpakken. Waar mogelijk ondertunnelen we wegen zodat fietsers veilig op pad kunnen. Knooppunten zoals rotondes en kruispunten in wijken maken we zo overzichtelijk mogelijk. Dit kan vaak met kleine ingrepen. Je kunt deze knelpunten aanmelden via het platform Mijn Wijk Zwolle.
  • Voor ons geldt: 30 is het nieuwe 50. We willen dat Zwolle aansluit bij het landelijk initiatief om van 30 binnen de bebouwde kom de standaard te maken. Ook als de huidige weginrichting nog niet goed bij 30 past. We geloven dat kleine ingrepen echt verschil maken. Tegelijkertijd zijn er wegen, zoals ontsluitingswegen, waar 50 het meest logisch is.
  • We richten stadsallees in rond de binnenstad waar auto’s te gast zijn. Daar, en ook in op slimme plekken in woonwijken, richten we parkeerhubs in. Auto’s kunnen zo makkelijk de grotere wegen op zonder te zorgen voor onveiligheid en minder buitengeluk op straat.
  • Omdat schone lucht het prettig leven maakt in Zwolle wordt op de A28, die dwars door de stad loopt, 80 km per uur de norm. Dat is niet alleen gezonder maar ook een stuk stiller. De gemeente lobbyt hiervoor bij Rijkswaterstaat.