Plek voor jou

De vraag naar passende woonruimte is groot. Ook de Zwolse woningmarkt staat flink onder druk. Daardoor worden huizen snel veel duurder. Wij willen dat Zwolle een plek blijft voor iedereen. Waar je een huis kunt vinden, ook als je minder te besteden hebt. Dat doen we door precies die woningen te bouwen waar mensen naar op zoek zijn. Een plek waar je kunt starten, of jouw volgende stap zodat er voor iemand anders weer een huis vrij komt.

In de vorige raadsperiode is er hard gewerkt aan goede bouwplannen om te versnellen na jaren van stagnatie. Zo heeft de raad besluiten genomen over ruim 5500 nieuw te bouwen woningen. Daarmee is Zwolle goed op weg. Maar wij zien ook dat de krapte op de woningmarkt blijft. We kennen vele verhalen van starters en gezinnen die maar geen passend en betaalbaar huis vinden. We blijven hard werken om dat te verbeteren.

Onze voorstellen:

• We houden ten minste vast aan 10.000 woningen extra in 2030 ten opzichte van 2020. Maar we houden rekening dat daar nog een schep bovenop moet. Ook werkt Zwolle samen met de regio. Daarom willen we met gemeenten uit de regio samen plannen maken voor tenminste 40.000 woningen in dit deel van het land. Een groot gedeelte daarvan gerealiseerd in buurgemeenten.
  • Slimmigheden waarmee woningen betaalbaar kunnen blijven stimuleren we. Bijvoorbeeld door wooncoöperaties of verenigingen van particulieren de ruimte te geven samen huizen te bouwen, of door goede flex-woningen te plaatsen. In uitzonderlijke gevallen kijken we ook naar erfpacht.
  • Woningcorporaties krijgen meer ruimte om middeldure huurwoningen te bouwen. Kansen voor bouwen binnen de bestaande stad blijven we benutten. We kiezen ook voor een nieuwe plek om buiten de stad te bouwen. Wij hebben de voorkeur voor Vechtpoort, en zijn in ieder geval tegen woningbouw in Dijklanden. Op andere locaties enkel in samenspraak met inwoners, kleinschalig en passend bij het gebied, zoals een modern buurtschap of een eco-dorp.