Gezondheid en Preventie

Gezond zijn is veel meer dan niet ziek zijn. Het gaat erom hoe je met de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven omgaat. Het helpt als je voelt dat je ertoe doet, als je regie hebt over je leven, idealen kunt nastreven, levenslust ervaart en toekomstperspectief hebt. Deze positieve visie op gezondheid vormt de basis in Zwolle. Gezondheid en voeding hebben veel met elkaar te maken. We promoten gezonde voeding op scholen, in wijkcentra en sportkantines. Met goede voorlichting over de risico’s van middelengebruik, voorkomen we onverstandig gebruik van alcohol of drugs.

Gezondheid hangt ook sterk samen met je ervaring van de buitenruimte. Een groene woonomgeving draagt bij aan buiten recreëren, bewegen en elkaar ontmoeten. Daarom creëren we plekken waar je buitengeluk kunt ervaren. Denk aan een buurtbarbecue, sportfaciliteiten en een ontmoetingsbank in de buurt.

Onze voorstellen:

• In Zwolle moet het niet uitmaken in welke wijk je wieg staat. We willen dat elk kind gezond kan opgroeien. Waar nodig zetten wij extra in op ondersteuning van het jeugdwerk, de bredeen gezonde scholen en buurtsportcoaches.
  • We stimuleren mensen tot een gezonde leefstijl. Wijkbewoners dagen wij uit zelf met plannen te komen voor buitengeluk, zoals sportfaciliteiten, buitenspeelplekken, buurtbanken en gezamenlijk gezond koken.
  • Wij zetten ons in voor groene buurten en steunen duurzame initiatieven. Denk aan energiecoöperaties zoals het Wij-Bedrijf en initiatieven voor daktuinen.
  • We zetten verder in op ‘Rookvrije Generatie’, ‘Gezonde Generatie’ en ‘Gezonde School’. Scholen, gemeente, politie en ouders vormen een vuist tegen onverantwoord gebruik van alcohol en drugs. Er komt een sluitend systeem van preventieve voorlichting voor jongeren en hun ouders, zodat elke Zwolse jongere goede voorlichting krijgt over de risico’s van middelengebruik en het criminele circuit.