Bewegen voor iedereen

Bij sporten staat plezier voorop. Wij kiezen daarom voor een toegankelijke sportwereld waarin iedereen kan meedoen. Onze focus ligt op de breedtesport in Zwolle. Iedereen moet kunnen sporten ongeacht of je jong of oud bent, mindervalide of getalenteerd. Het is van groot belang dat alle kinderen kunnen sporten, vooral die uit armere gezinnen. Een gezonde leefstijl met voldoende beweging draagt voor ouderen bij aan zelfredzaamheid en sociaal contact. De gemeente staat in nauw contact met de sportverenigingen en heeft de behoefte aan voorzieningen goed in beeld.

Onze voorstellen:

• Bij het plannen en bouwen van nieuwe wijken en infrastructurele projecten willen we plaats maken voor openbare beweegplekken en -routes. Aan wijken dan de keuze naast kinderspeeltoestellen ruimte te maken voor openbare outdoorplekken. Ingericht voor bootcamp, fitness en/of calisthenics. Ook willen we locaties voor bijvoorbeeld skeeleren, skaten en freerunning.
  • Voor alle ouderen in onze gemeente ontwikkelt de gemeente laagdrempelige sporten beweegprojecten in samenwerking met de organisaties en de verenigingen.
  • We pleiten voor continuering van de buurtsportcoach die de verbinding tussen sport, onderwijs en zorg bevordert. Ook binnen sportclubs willen we deze verbinding, eventueel ondersteund door een buurtsportcoach en sportparkmanager.
  • Goede spreiding van sportvoorzieningen over de stad is belangrijk. In aandachtswijken willen we meer ruimte voor buurtsportverenigingen.
  • We zien ook steeds meer particuliere initiatieven in buurten. Dat moedigen we aan willen dit ondersteunen.
  • We willen aandacht voor discriminatie en racisme in de sport. Dit als aanvulling op het Zwols sportakkoord.
  • De gemeente Zwolle ziet erop toe dat iedereen die er recht op heeft, het Jeugdsportfonds weet te vinden.
  • We willen een bikepark en een multifunctionele pumptrackbaan realiseren in Zwolle.