Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief november 2019

De Zwolse euro, waar geven we die aan uit?

Beste ##firstname## ##insertion## ##lastname##,

Geld
Geld; sommigen hebben er veel van, anderen weinig. Vaak blijft het een uitdaging om niet meer uit te geven dan er binnenkomt.
Dat is helemaal lastig als omstandigheden plotseling veranderen. Zo zat ik laatst bij iemand op de bank die in de schulden was beland na een scheiding en nu in de schuldsanering zit. Gelukkig is er, na jarenlang ploeteren, weer licht aan het eind van de tunnel, mede dankzij een schuldhulpmaatje. Heel fijn dat we in Zwolle zoveel aandacht hebben voor elkaar. Dat maakt echt het verschil! En eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen het huishoudboekje van een gezin of van een stad. De gemeente Zwolle zou ook niet meer moeten uitgeven dan er binnenkomt. Maar ook daar gebeuren soms onverwachte dingen waar je geld voor moet reserveren.

Op 8 november debatteren we over de begroting voor 2020 waar we dat soort keuzes in moeten maken. Wij zien in de voorstellen veel terug van wat wij als ChristenUnie belangrijk vinden. Zoals de ondersteuning van de voedselbank en versterking van het maatschappelijk voorveld.
Jouw reactie is welkom via info@christenuniezwolle.nl

Jouw stem voor onze nieuwsbrief telt!

Jij ontvangt elke maand onze nieuwsbrief, zodat je op de hoogte bent van wat er speelt in Zwolle en met welke onderwerpen de CU Zwolle zich bezig houdt. Graag horen we van jou hoe we in de nieuwsbrief zoveel mogelijk rekening kunnen houden met wat
jij belangrijk vindt. Zou je daarom onze korte enquête willen invullen?

Naar de enquête

Tea and Attention

Op een zondagochtend word ik gebeld door Ellen. Ze huilt, ze vertelt hoe diep ze in de put zit en vraagt me om haar te helpen. Als we elkaar later in die week ontmoeten vertelt ze mij haar verhaal. Ellen is dakloos en zwerft door Zwolle. Ze is 38 jaar en eigenlijk al haar hele leven diep ongelukkig. Ze groeide op in een pleeggezin en later in een gezinsvervangend tehuis. Vanaf haar achttiende moest ze voor zichzelf zorgen. Al snel raakte ze verslaafd aan drugs en kwam ze in de criminaliteit terecht. Na het uitzitten van een gevangenisstraf probeert ze haar leven te beteren. Het lukt haar om van de drugs af te komen. Een paar jaar leidt Ellen een burgerlijk bestaan, met een huurflatje en een baan in een winkel. Maar eigenlijk heeft zij nooit een goed netwerk kunnen opbouwen. Met verkeerde vrienden blowt en drinkt ze veel. Ze wordt uit haar flatje gezet en komt op straat. Sindsdien zwerft ze door de stad. Samen maken we een afspraak met een hulpverlener van Streetcare, die haar nu begeleidt om haar leven weer op de rit te krijgen.

Gerdien Rots

Wereldmeiden

Gerdien Rots mocht het startschot geven van het project Wereldmeiden. “Er gebeuren zulke mooie dingen in Zwolle! In dit project trekken vluchtelingen-meiden samen op met meiden van het Meandercollege die een maatschappelijke stage doen én met meiden van de opleiding Landstede Sport & Bewegen. Samen ontdekken ze welke sport het beste bij hen past. Vrouwenplatform Carree en Sport Service Zwolle maken dit project mogelijk.”

Nieuws

“De jongere die elke week een eenzame oudere opzoekt en de student die een alleenstaande moeder helpt met de wekelijkse boodschappen,”  volgens
Wietse de Boer zijn dat prachtige voorbeelden van het belangrijke werk van
Hart voor Zwolle“Door jongeren te koppelen aan een hulpvrager, levert Hart voor Zwolle een mooie bijdrage aan het omzien naar elkaar. Dat wil de ChristenUnie stimuleren.”

De nood is hoog! Dit blijkt uit de beleidsnota die is geschreven met betrekking tot de Regenboogagenda, waarover de Zwolse raad afgelopen weken heeft gesproken. In de beleidsnota wordt opgemerkt dat, onder andere, orthodox gelovige jongeren het lastig vinden om aan hun omgeving te vertellen dat zij homo, lesbisch of transgender zijn. Vaak brengt dit psychische klachten met zich mee.

Steeds meer mensen willen in Zwolle wonen en de mensen die er al wonen zitten goed op hun plek. Dat zorgt ervoor dat het, met name voor starters en mensen met een smallere beurs, niet makkelijk is een nieuwe woning te vinden. Om toch een inclusieve stad te blijven waarin ook nieuwe bewoners een plek vinden en inwoners aandacht hebben voor elkaar, is het belangrijk om een goed onderbouwt plan voor de toekomst te maken.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts