Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief oktober2019

Ben jij de nieuwe klimaatmaker?

Beste ##firstname## ##insertion## ##lastname##,

Deze nieuwsbrief begint in Polen. Ik schrijf dit stukje namelijk in Wroclaw op de conferentie ‘The Economy of the Watercity’. Daarover straks meer.

Zwolle is een echte deltastad. We worden omgeven door IJssel, Vecht en Zwarte Water. We kunnen goed omgaan met water en Zwolle is in Nederland koploper op het gebied van klimaatadaptatie. We weten onze stad steeds beter aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering zoals meer regen en meer hitte. Onlangs heeft de gemeenteraad de Zwolse Adaptatie Strategie unaniem aangenomen. Een mijlpaal! Minister Cora van Nieuwenhuizen is bij ons komen kijken hoe we dat doen. En nu ben ik dus in Polen.

In Wroclaw heb ik mijn collega ontmoet. En bij hem voel ik het zelfde enthousiasme voor dit onderwerp als dat we in Zwolle hebben. We hebben vandaag besloten om als steden meer te gaan samenwerken. Iets waar ik enorm naar uitzie. Want dit is een onderwerp dat iedereen aangaat. Het grootste deel van de wereldbevolking woont straks namelijk in een stad. Als steden moeten we laten zien dat we dat aankunnen.

Wilt u meer weten over water en klimaat in Zwolle kijk dan eens op www.zwolle.nl/klimaatmakers

Ed Anker
Wethouder

Help ons de nieuwsbrief te verbeteren

Jij ontvangt elke maand onze nieuwsbrief, zodat je op de hoogte bent van wat er speelt in Zwolle en met welke onderwerpen de CU Zwolle zich bezig houdt. Graag horen we van jou hoe we in de nieuwsbrief zoveel mogelijk rekening kunnen houden met wat
jij belangrijk vindt. Zou je daarom onze korte enquête willen invullen?

Naar de enquête

Tea and Attention for Social Enterprises

Deze week sprak ik met Sociaal Ondernemer Niels. Niels is een gedreven persoon die samen met 4 andere enthousiastelingen, zoals zij zichzelf noemen, een product heeft ontwikkeld om iedereen die in de financiële problemen zit te kunnen helpen. Zij ontwikkelden een app om hulpverleners en hun cliënten te helpen bij hun thuisadministratie. Het doel is dat mensen met schulden weer zo snel mogelijk zelfstandig hun geldzaken kunnen runnen.

Ik vroeg aan Niels wat hem en zijn collega’s motiveert om een dergelijk product te maken en hoe ze daarmee hun geld kunnen verdienen. Niels vertelde me dat zij willen dat mensen echt geholpen worden met hun problemen en dat hulpverleners door het gebruik van deze tool tijd krijgen om mensen meer persoonlijke aandacht te geven! Via de tool kunnen mensen gebruikmaken van een vergelijker van producten zodat je niet teveel betaalt. Deze aanbieders betalen mee. Hulpverleners kunnen zich abonneren en zodoende is het voor de cliënten gratis.

Niels en zijn collega's willen impact hebben door zich te richten op maatschappelijke uitdagingen en niet allereerst voor de winst gaan die uiteraard wel gemaakt moet worden. Die winst wordt weer geïnvesteerd in het bedrijf en daarbovenop in andere maatschappelijke doelen.

Ik herken die drive van Niels. Al jaren zet ik mij in voor meer impact-gedreven ondernemen in Zwolle. Met een aantal florerende ‘Social Enterprises’ zijn we in Zwolle al goed op weg. Toch wil de ChristenUnie Zwolle meer, daarom mocht ik onlangs namens de fractie een initiatiefnota hierover indienen. We roepen het college in tien punten op om een Sociaal Ondernemersvriendelijke stad te worden.

Jolien Elshof-Rook

Afscheid Henk Jan Meijer

Zwolle laat je niet onberoerd. Bij zijn afscheid vertelde Henk Jan Meijer dat de stad hem zachter had gemaakt. Geweldig dat een stad dat kan doen! Dat Zwollenaren in staat zijn een positieve bijdrage te leveren aan het karakter van de burgemeester, -en met hem misschien wel aan de karakters van veel meer inwoners. Ik vind dat een groot compliment voor de stad!

Installatie Peter Snijders

In zijn vorige gemeente stond Peter Snijders bekend als de ‘burgemeester van de ontmoeting’. Daar kijkt Zwolle ook naar uit. Om in Peter onze nieuwe burgervader te ontmoeten die er voor ons is als dat nodig is. Én om in hem ons nieuwe boegbeeld te ontmoeten, waarmee we gezamenlijk de schouders zetten onder de vraagstukken die we hebben.

Na jarenlange inspanning staat mensenhandel eindelijk op de agenda in Zwolle.

Mensenhandel...Het is voor de verhandelaar een zeer lucratieve handel, de pakkans is ontzettend klein en de straffen zijn relatief zeer laag. Volgens onderzoekers is het onmogelijk om een betrouwbare schatting te geven van het aantal slachtoffers in Nederland.

De ChristenUnie is bezorgd over de landelijke verdubbeling van het aantal dak- en thuislozen en wil graag weten of dat in Zwolle ook zo is.

Raadslid
Wietse de Boer‘Van groot belang is dat voorkomen wordt dat mensen uit hun huis worden gezet, bijvoorbeeld vanwege een huurachterstand.

Zwolle is kwetsbaar en moet zich voorbereiden op het veranderende klimaat. Hiervoor kan niet
alleen naar de overheid worden gekeken, ook bedrijven en inwoners zullen maatregelen moeten
nemen.

Onlangs heeft de gemeenteraad ingestemd met de ‘’Klimaat Adaptie Strategie”.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts