Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief februari 2021

Meer perspectief voor jongeren en studenten nodig!

Beste ##firstname## ##insertion## ##lastname##,

In de afgelopen tijd ben ik met meerdere jongeren en studenten in gesprek geweest over hoe zij deze coronatijd doorkomen. Recent nog via een Whatsapp-gesprek met een grote groep studenten georganiseerd door de jongerenwerkers van Travers. De studenten vertellen dat ze het zwaar vinden om geen mensen te kunnen ontmoeten, geen perspectief te hebben, niet te weten waar ze aan toe zijn, geen plannen te kunnen maken en beperkt te zijn in het volgen van onderwijs. De meeste jongeren reageren veerkrachtig op de situatie, maar over een groeiend aantal studenten maak ik me grote zorgen. Ze vertellen me:

‘Ik heb het gevoel dat ik stilsta.’ en 'In mijn klas is bijna de helft van de studenten afgehaakt.’

‘Als ik na de les mijn scherm uitdoe, heb ik niet het gevoel dat ik iets geleerd heb.’

‘Ik ga achteruit, mijn cijfers zijn teleurstellend en onvoldoende terwijl ik vorig jaar mooie cijfers haalde.’

‘Online onderwijs lijkt meer op de hele dag video’s kijken, dan op informatie opslaan.’

‘Onze schoolpsychologen zijn helemaal volgepland, daar kun je niet meer terecht.’

Deze generatie jongeren brengt een groot offer voor de gezondheidszorgcrisis waarin ons land zich verkeerd. Op zichzelf is dat ook leerzaam, als je tenminste het gevoel krijgt dat je ertoe doet. Daarom spoort de ChristenUniefractie de gemeente aan om volop oog te houden voor de behoeften van jongeren en studenten, dat is niet alleen nu nodig, maar ook de komende jaren zullen we als samenleving veel moeten investeren in het welzijn van onze studenten en jongeren. Zodat ze ervaren dat zij belangrijk zijn voor de toekomst.

Gerdien Rots, fractievoorzitter

Nieuws

Door de uitbraak van het coronavirus konden leerlingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs..

Lees hier verder

In Coronatijd zijn mensen meer gaan wandelen! Dat is goed want 52 % van de Zwollenaren heeft in min of meerdere mate last van overgewicht en dat kan...

Lees hier verder

Kun je niet lezen, schrijven, rekenen of met de computer omgaan? Grote kans dat je dan maar moeilijk mee kunt komen in onze maatschappij. Misschien lukt je dat zelfs...

Walk and Attention

In coronatijd ziet het leven van een raadslid er heel anders uit. In de raadszaal ben ik helaas al een hele tijd niet meer geweest. We zitten ook achter het scherm, net als iedereen. Al ontstaan juist op social media ook goede ideeën. Bijvoorbeeld om samen een wandelgesprek te houden. Genoeg bewegen is bovendien gezond.

Onlangs wandelde ik met iemand die het financieel zwaar heeft door de coronacrisis. Het valt niet mee om de moed erin te houden. Zeker niet als de kinderopvang dicht is en de kinderen alle aandacht opeisen. We bespreken hoe snel we op twitter elkaar veroordelen. Voor haar is social media een uitlaatklep, zodat ze haar frustraties kwijt is. Maar dat geeft ook weer verwijdering.

Ik realiseerde me dat we zo weinig van elkaar weten en elkaar snel beoordelen op wat iemand zegt. Terwijl we elkaar zo hard nodig hebben om deze zware tijd door te komen. Hoe zou het gaan als we elkaar, ook na een nare tweet of bericht op facebook, zouden vragen hoe het echt met de ander gaat?

Wietse de Boer

Uitgelicht

ChristenUnie Zwolle "viert" de Kern met Pit trofee Overijssel voor tunnenproject Spoolde!

Tunnelproject Spoolde won de Kern met Pit trofee Overijssel, een gave en terechte waardering! Want de betere buurt bouw je zelf. Helemaal nu; je bent meer op je huis en wandelrondje in je buurt aangewezen dan ooit. Daarom zijn buurtinitiatieven essentieel voor je invloed op, en de kwaliteit van je buurt. Buurtbewoners en hun kinderen hebben de tunnel onder de A28, onder begeleiding van een kunstenaar, opgefrist en beschilderd zodat het gevoel van veiligheid is vergroot en deze ook schoon blijft.

Wethouder Michiel van Willigen "Hoe mooi dat het al opvolging krijgt in Zwolle Zuid, waar nu ook de tunnel naar de Koningskerk een metaforfose kreeg. Dit project is zo mooi, nu hopen wij natuurlijk op de landelijk winst! "

Wil je meer buurtinitiatieven in je wijk zien?: https://mijnwijk.zwolle.nl/

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts