Nieuwsbrief januari 2023 | Uitnodiging nieuwjaarsborrel 12 januari Gift City

Zwolle
10 januari 2023

Mijn wens voor 2023

Het kleurenspel tekende zich af tegen de zwarte hemel. Een ‘knallend’ jaar. 2022. Het ene voorbij, het andere begon. Van pandemie naar een oorlog, dichtbij huis. Het ‘stervende’ vuurwerk zojuist achter de rug; verhitte discussies tussen Randstad en Regio… Verschillen… Onze fractievoorzitter Ruben nam onlangs de moedige taak om de verschillen bij elkaar te brengen rondom de gekleurde-vlag-motie. Hij verkoos een hoofdelijke stemming; een unicum. Ik stak de besluitvormende avond niet mijn hand op. Ik uitte daarmee mijn voorkeur voor een gemeente die zich zo terughoudend mogelijk opstelt qua symboolgebruik. Maar inhoudelijk wil ik een pro-actieve gemeente die voorziet in de behoeftes achter die symbolen. Daarbij wens ik allereerst dat burgers onderling elkaar weer ‘echt’ gaan zien. Het rake gesprek, waarbij schurende visies op tafel komen, creëert gek genoeg juist die ‘eenheid’ waar we zo naar verlangen. Laten we het kleurverschil van binnenuit, diversiteit in meningen, vieren. En de warmte opzoeken in elkaars (knetterende) nabijheid. Dat is mijn wens.

Marieke Herweijer - Raadslid CU Zwolle

Uitnodiging Nieuwjaarsborrel

Je bent van harte welkom op de nieuwjaarsborrel van ChristenUnie Zwolle aanstaande donderdagavond om met elkaar het nieuwe jaar in te luiden. Maar ook om geïnspireerd te worden door Zwollenaren die zich inzetten voor mensen in armoede en om weer bij te praten. We hopen je daar te ontmoeten.

Verruiming kindregeling armoede én meer werken vanuit vertrouwen

Wij willen dat alle kinderen in Zwolle mee kunnen doen. Waar armoede is kan de gemeente financieel bijspringen. Maandag ging de gemeenteraad akkoord met een langgekoesterde wens van de ChristenUnie: de regeling wordt verruimd door ook gezinnen met een inkomen tot 130% van het minimum toegang te geven. En de verantwoording wordt veel simpeler en minder gebaseerd op achteraf declareren. Zo werken we nog beter aan gelijke kansen voor Zwolse kinderen die opgroeien in armoede. Ouders in armoedesituaties ontvangen met deze regeling een bijdrage voor schoolgeld en kosten voor kunst en cultuur.

ChristenUnie blij met route richting naderend vuurwerkverbod

Ieder jaar keert het thema terug in de gemeenteraad: vuurwerk. Voor de één is dit een periode van veel overlast en gezondheidsschade en voor de ander een heerlijke traditie. Elk jaar gebeuren er ongelukken en ontstaat gezondheidsschade voor mens en dier.
Daarom is onze fractie blij dat wij met een groot deel van de gemeenteraad een route zijn ingeslagen om daar verandering in te brengen. Concreet betekent het dat Zwollenaren bij de jaarwisseling 2025/2026 zelf geen vuurwerk meer afsteken maar dat we samen nieuwe manieren hebben ontwikkeld die veiliger en gezonder zijn.

ChristenUnie houdt weer een CU Ondernemerssaloon na coronastop

Onze fractie hield na lange tijd weer een CU Ondernemerssaloon. Als fractie waren we 2 december te gast bij Connect Logopedie aan de Burgemeester van Roijensingel. “Het is drie jaar geleden dat we voor het laatst zo bij elkaar zaten met ondernemers uit onze achterban”, sprak fractielid Jolien Elshof blij uit in haar openingswoord. De fractie houdt deze Saloons om een bepaald thema te bespreken samen met ondernemers die dat betrof.

Tea & Attention

PF_joost_JoostEen goede buur is beter dan….                                                                                                   Het afgelopen jaar waren mijn vrouw en ik in dubio. Verhuizen of blijven. We bekeken diverse woningen, maar steeds kwamen we tot dezelfde conclusie; we willen helemaal niet weg. We hebben het goed. Veel, zo niet alles heeft te maken met de mensen, de onderlinge verbondenheid en de warmte die we ervaren in ons wijkje.

Ik heb ontdekt dat het samen mooier maken van de wijk en zelf actief investeren in het onderhouden van relaties belangrijke sleutels zijn tot collectief woonplezier. Op verschillende momenten door het jaar heen ontvangen bewoners een uitnodiging om mee te doen. Ik denk aan de burendag-activiteiten, het samen de wijk schoonmaken tijdens NLdoet, het Start de zomer buurtontbijt en recent nog het samen oliebollen bakken en het feestelijk versieren van de woningen met kerstverlichting. De whatsappgroep waarin we spullen met elkaar uitwisselen en hulpvragen beantwoorden werkt ook erg goed.

Ik weet het, de ene wijk is de andere niet en een ieder heeft een eigen startpunt. Maar ik geloof dat veiligheid in de wijk en het tegengaan van (sociale) armoede start bij het kennen en ontmoeten van elkaar. Laat 2023 het jaar zijn waarin je jouw buurt meer dan ooit zult ervaren als jouw thuis!

Joost van Dieren - Burgeraadslid en trots inwoner van Aa-Landen