WijBedrijf werkt aan brede aanpak voor duurzamer Dieze

Logo CU Zwolle 2022.png
Door Team ChristenUnie Zwolle op 28 oktober 2022 om 12:01

WijBedrijf werkt aan brede aanpak voor duurzamer Dieze

Onlangs bezochten we met de fractie van de ChristenUnie het WijBedrijf Dieze. Het coöperatief WijBedrijf Dieze is opgericht door bewoners, de stichting Blauwvinger Energie en Zwolse bedrijven. WijBedrijf Dieze is van, door en voor alle bewoners van Dieze. Deze bijzondere coöperatie organiseert projecten op het gebied van energiebesparing, werkgelegenheid en leefbaarheid.

Een bestuurslid vertelde het volgende verhaal als actuele illustratie: “Ik woon heel prettig in een kleine koopflat uit de jaren ’70, met tien adressen in Dieze Oost. Om mijn woning te verduurzamen ben ik op veel punten afhankelijk van de Vereniging van Eigenaren (VVE). Het dak, de gevel en veel andere zaken komen alleen in aanmerking daarvoor, als we dit collectief aanpakken. Ook de aansluiting op een warmtenet kan alleen als iedereen dat wil (en het kan betalen).”

Hij heeft een ideaalbeeld dat met hulp van de gemeente en het WijBedrijf meerdere zaken gecombineerd worden aangepakt. Gezien de grote behoefte aan extra woningen, ziet hij ook kansen: “Op deze plek kunnen we extra woonruimte realiseren door tiny houses te bouwen of op te toppen. De opbrengsten daarvan kunnen we als eigenaren gebruiken om de rest van de flat te verduurzamen of om een lift aan te brengen zodat je er ook oud kunt worden. Ook de omliggende grond, nu een groot maar een saai grasveld, biedt allerlei mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. Denk aan een wadi, zodat het regenwater van het riool kan worden afgekoppeld.”

Onder het motto ‘de opdrachtgever woont in de buurt’ zou zo’n brede aanpak in onze mening een goede mogelijkheid zijn om ook deze jaren ‘60/’70-koopflats en hun omgeving te verbeteren. Kijk ook naar het Zwols isolatieprogramma, dat op zichzelf een goede zaak is, maar wellicht veel effectiever kan binnen een integrale bredere aanpak. Raadslid Jacob Raap: “Overigens erg mooi dat elementen uit het plan tegen energiearmoede van GroenLinks en de ChristenUnie een plek hebben gekregen in het Zwols isolatieprogramma.”

Labels: , , ,