Q&A Verandering restafval: Minder betalen voor een beter milieu

Restafvalcontainer.jpeg
jolien.png
Door Jolien Elshof-Rook op 17 oktober 2022 om 09:30

Q&A Verandering restafval: Minder betalen voor een beter milieu

In 2023 gaat de inzameling van restafval veranderen in de stad. De meerderheid van de Zwolse gemeenteraad heeft ermee ingestemd dat er een variabel tarief wordt ingevoerd voor restafval. Rijksoverheid en ook Zwolle willen naar een samenleving die minder restafval produceert. Dat willen we stimuleren door de afvalscheiding goed te faciliteren, maar ook door goed gedrag te belonen. Deze aangekondigde verandering levert vragen op. Jolien Elshof, onze woordvoerder Afval, beantwoordt deze graag om meer helderheid te geven.

Wat gaat er precies veranderen in 2023?
Jolien Elshof: “De gemeente Zwolle werkt hard aan het mogelijk maken van goede afvalscheiding voor iedere Zwollenaar. In het najaar worden de laatste containers geplaatst en kan iedereen het afval scheiden wat voorheen niet overal kon. Zo wordt het mogelijk om goed gedrag te belonen.”
 
Maar hoe werkt dat dan?
Jolien: “In 2023 wordt het vaste tarief verlaagd. Bijvoorbeeld voor een meerpersoonshuishouden van 295 euro in 2022 naar 250 euro in 2023. Gezien de kostenstijgingen zou dit moeten worden verhoogd naar 325 euro. In 2023 betaal je echter ook een variabel tarief*) voor het restafval, maar dat betaal je pas achteraf in 2024. Daar kun je dus het hele jaar 2023 invloed op uit oefenen door goed afval te scheiden. Je kan dit bijhouden in de ROVA App. Bij het aanbieden van 100 kg. restafval per persoon (ongeveer 42 zakken van 60 liter bij een meerpersoonshuishouden) betaal je dan net zoveel als dat je bij handhaving van het oude systeem zou hebben betaald.”

Maar kan dat wel?
 Is dit ook wel eerlijk voor mensen die bijvoorbeeld veel luiers of incontinentiemateriaal hebben? “Nee, daarvoor komen aparte containers. Mensen met dit soort afval kunnen hiervan gratis gebruik maken”, aldus Jolien.

En hoe zit het dan met de minima?
“Die kunnen nog steeds kwijtschelding krijgen, maar dan wel tot en met 100 kg restafval per persoon restafval. Zo wordt iedereen gestimuleerd om goed te scheiden. Zo wordt het een ‘sport’ om de 30 kg. restafval per persoon per jaar in 2025 te gaan bereiken, het doel dat de overheid heeft gesteld.”

En hoe zit het met de eenpersoonshuishoudens? Worden zij in het nieuwe systeem benadeeld ten opzichte van meerpersoonshuishoudens?

Dat lijkt misschien zo maar het verschil tussen eenpersoons- en meerpersoonshuishoudens heeft een goede verklaring. Eenpersoonshuishoudens betaalden altijd al evenveel voor de vaste kosten zoals bijvoorbeeld het legen van de container. Daardoor betaalde een éénpersoonshuishouden altijd al 80% van wat een meerpersoonshuishouden betaalt. Het is vergelijkbaar met een huurwoning of je er nu met 1 of 6 mensen in woont: je betaalt dezelfde huur; alleen je variabele kosten zoals gas zijn dan vaak wat lager; vandaar het verschil tussen 100% of 80 %. Nu wordt gesuggereerd dat het verschil door het nieuwe systeem komt terwijl het totaalbedrag gelijk is ten opzichte van wat je in het oude systeem zou gaan betalen. Het misverstand zit er ook in dat het bedrag met 2022 wordt vergeleken. Het is goed te weten dat de gemeente elk jaar meer moet betalen om het restafval te verbranden. De afgelopen jaren werd elk jaar een prijsverhoging doorgevoerd. Nu moeten we met elkaar ervoor zorgen dat ons afval kostendekkend wordt en is de uitdaging om ons restafval te verminderen.

Toelichting:

Er wordt uitgegaan van maximaal 100 kg restafval per jaar per persoon. Bij een eenpersoonshuishouden is dat ongeveer 14 zakken op basis van ervaring. Bij een meerpersoonshuishouden ongeveer 42 zakken op basis van ervaring. Als het oude systeem was gehandhaafd zou een meerpersoonshuishouden € 321.97 per jaar gaan betalen en een eenpersoonshuishouden € 257.57.

Dit wordt veroorzaakt door de stijging in kosten om afval te laten verbranden. Om ervoor te zorgen dat er in het nieuwe systeem niet meer behoeft te worden betaald dan volgens het oude systeem  is berekend dat een eenpersoonshuishouden bij 100 kg afval 14 * € 1.70 = € 23.80 betaalt. Dat bedrag wordt daarom in mindering gebracht op het totaalbedrag = € 257.57-/- € 23.80 = € 233.77 en zo resteert dan het nieuwe vaste bedrag.

Bij een meerpersoonshuishouden is het totaalbedrag van 42 zakken * € 1.70 = € 71.40. Dat bedrag wordt daarom ook in mindering gebracht op het totaalbedrag  =  € 321.97 -/- € 71.40 = € 250.57 en zo resteert het nieuwe vaste bedrag. 

Per saldo gaat een eenpersoonshuishouden evenredig meer/minder betalen als een meerpersoonshuishouden.

Tabel: 

 

Tarief 2023

Variabel deel

Vast deel

Eenpersoonshuishouden

 € 257,57

 € 23,80

 € 233,77

meerpersoonshuishouden

 € 321,97

 € 71,40

 € 250,57

 

Jolien: "Ik hoop dat hiermee duidelijk wordt dat eenpersoonshuishoudens niet extra worden benadeeld."

Via https://www.zwolle.nl/veelgestelde-vragen-tarief-op-restafval worden meer vragen beantwoord.

*) 1,70 euro per leging in een afvalcontainer van 60 liter en 2,30 euro voor een leging in een afvalcontainer van 80 liter.

Labels: , ,