Op weg naar een schoner Zwolle met nieuw afvalsysteem

jolien.png
Door Jolien Elshof-Rook op 12 oktober 2022 om 08:56

Op weg naar een schoner Zwolle met nieuw afvalsysteem

Vanaf 2023 krijgt Zwolle een nieuw systeem waarmee goed scheiden van restafval wordt beloond. We zijn blij dat maandagavond de meerderheid van Zwolse gemeenteraad akkoord is gegaan met dat nieuwe plan. Onze woordvoerder Jolien Elshof: “Met dit plan gaan we op weg naar een schonere stad door Zwollenaren te stimuleren beter hun afval te scheiden, voor zover ze dat nog niet doen.”

De noodzaak is groot om de berg restafval te verkleinen. Jolien: “Want 180 kg restafval per persoon per jaar is veel te veel. Vanuit het Rijk is bepaald dat het in 2025 maximaal 30 kg mag zijn.” Hier willen we naartoe werken door aan de ene kant de vaste afvalkosten omlaag te brengen met een apart tarief afhankelijk van het aantal zakken restafval dat een huishouden stort. Jolien: “Dit nieuwe plan is zorgvuldig uitgewerkt en ligt in de lijn van het ingezette beleid van de afgelopen jaren.” Als ChristenUnie zijn we ook blij met de ruimhartige kwijtscheldingsregeling. Zwolse minima kunnen vanaf volgend jaar tot en met 100 kg restafval storten zonder iets bij te betalen.

Jolien heeft afgelopen periode veel gesprekken gevoerd met Zwollenaren die met vragen rondliepen over het nieuwe tarief op restafval. Daarin merkte ze dat zo’n verandering veel vragen oproept. Jolien: “Ik merkte dat goede uitleg cruciaal is. Want als huishouden kan je nog steeds 100 kg restafval storten en hetzelfde betalen als in het huidige systeem.” Om alle vragen en zorgen zoveel mogelijk weg te nemen moedigen we het college van Burgemeester en Wethouders aan om goed voorlichtingsmateriaal huis-aan-huis te verspreiden.

Labels: , , ,