Zwolse politiek steunt bijdrage Zwolle in opvangchaos en wil in gesprek over toekomstige bijdrage

Asielzoekerscentrum tafelvoetbal.jpg
Logo CU Zwolle 2022.png
Door Team ChristenUnie Zwolle op 5 september 2022 om 15:00

Volt, D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, ChristenUnie en het CDA steunen het snelle handelen van het college in het bieden van crisisnoodopvang in Hotel Lumen en de opvangboot in de Prinses Margriethaven. Zij vinden het belangrijk dat Zwolle haar verantwoordelijkheid neemt in de opvangchaos die is ontstaan in Nederland en hopen dat het college die positieve grondhouding vasthoudt bij mogelijke toekomstige vragen van het COA.

Daarbij willen de partijen gezamenlijk in gesprek met het college, het COA, Vluchtelingenwerk, andere betrokken organisaties én de Zwollenaar over de toekomst van tijdelijke noodopvang voor vluchtelingen die wachten op hun asielaanvraag: wat kunnen we nog verwachten of meer bieden in Zwolle? Hoe betrekken we onze inwoners zorgvuldig? De partijen doen dit verzoek vanavond tijdens de eerste raadsvergadering van het politieke jaar.

Zwolle als veilige thuishaven
Veel vluchtelingen vonden de afgelopen jaren een veilige thuishaven in Zwolle: in een asielzoekerscentrum in de Wipstrik, in de IJsselhallen of in een omgebouwd kantoor op de Oosterenk. Zwolle heeft een traditie van het opvangen van mensen in een kwetsbare positie. Altijd met een warm hart en een koel hoofd. Zorgen van inwoners worden gehoord, grote protesten blijven uit.

De huidige opvangchaos met als dieptepunt de erbarmelijke omstandigheden in Ter Apel vraagt weer om een warm hart en een koel hoofd: de locaties liggen niet voor het oprapen en als we niet willen dat mensen vanavond op straat slapen moeten er snel beslissingen worden genomen. Het Zwolse college aarzelt gelukkig niet en biedt mensen in onze stad een warm en veilig onderkomen. Dat is nu vaak tijdelijk in een hotel of op een cruiseschip in de Prinses Margriethaven in Holtenbroek.

Dat er daarbij soms iets anders gaat dan bedoeld is vervelend, vooral in tijden waarin het vertrouwen van inwoners in de overheid al laag is. Het is voor deze partijen echter geen reden om het enige weken geleden aangevraagde spoeddebat door Swollwacht en de VVD te steunen. Met het verzoek dat vanavond door deze zeven partijen wordt ingediend willen we een breder én uitvoeriger dialoog voeren over de toekomstige bijdrage van Zwolle in crisisnoodopvang, zowel onderling als met verschillende andere organisaties. Onderdeel van deze brede discussie zal ook de (wijze van) communicatie vanuit de gemeente richting de Zwollenaar betreffen.

Brede steun voor opvang in de gemeenteraad
Voor de zomer heeft de gemeenteraad nog haar brede steun uitgesproken voor diverse opvanglocaties in de stad, zoals tijdelijk aan de Meeuwenlaan en in de toekomst voor permanente locaties verspreid over de stad. Begin dit jaar sprak de gemeenteraad zich uit voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen, in 2020 sprak de raad zich ook in ruime meerderheid uit om kinderen uit kamp Moria op te vangen en in 2016 besloot de gemeenteraad dat er een permanent azc in Zwolle kon komen.

Volt – Cankut Ercan
D66 – Marco van Driel