Fractie overhandigt toiletpot aan wethouder

klariska.png
Door Klariska ten Napel op 1 september 2022 om 19:12

Fractie overhandigt toiletpot aan wethouder

Tekort aan toegankelijke openbare toiletten in Zwolle

Onze fractie wil dat de gemeente het tekort oplost aan openbare toiletten in de stad. De partij vroeg hier donderdag 1 september extra aandacht voor met een bijzondere actie. Namens de fractie overhandigde de kersverse ombudsman David Hakvoort samen met raadslid Klariska ten Napel een toiletpot -vol handtekeningen- aan wethouder Dorrit de Jong.

David: “Onder meer vanuit de Maag Lever Darmstichting horen we wat de impact is van zo’n tekort. Mensen kiezen er soms voor om thuis te blijven. Dat kan leiden tot een sociaal isolement als mensen niet meer de deur uit gaan. Tijdens de laatste verkiezingscampagne vroeg de ChristenUnie al aandacht voor dit probleem. Voor onder meer buikpatiënten en rolstoelgebruikers is het belangrijk dat er voldoende beschikbare toiletten zijn in Zwolle. Ook voor ouders met kinderen zijn de toiletten van grote waarde. Op straat zetten talloze passanten enthousiast een handtekening op de wc-pot dat diende als petitieformulier.
“Mooi dat jullie deze petitie zijn gestart”, zei de wethouder bij ontvangst van de pot. Ze onderkende het probleem en gaf aan dat de gemeente inmiddels stappen zet met onder meer openstelling van toiletten op het stadhuis en de fietsenstalling bij het station.

Stapje voor stapje verbetert de situatie gelukkig wel in Zwolle, maar voor de ChristenUnie-fractie niet snel genoeg. Met de app Hoge Nood kunnen mensen zien waar zij voor hun boodschap terecht kunnen, maar deze is nog weinig bekend. Ook de communicatie rondom beschikbare toiletten moet verbeterd worden door middel van bewegwijzering. Klariska: “Overdag is het probleem minder groot met geopende horeca bijvoorbeeld. Maar willen we écht een inclusieve stad zijn, dan moeten er meer hygiënische toiletten komen die 24 uur per dag te gebruiken zijn.”

In 2019 dienden wij samen met het CDA een motie in om het tekort te verhelpen. In het voorjaar informeerden beide partijen naar de stand van zaken. Daarop kwam het antwoord dat de huidige begroting geen ruimte liet om het toilettentekort aan te pakken. De gemeente sprak de voorzichtige hoop uit dat later wel financiële ruimte kan worden gevonden. Toch wil de ChristenUnie druk op de ketel houden. De partij strijdt voor een inclusieve Zwolse samenleving waarbij voldoende toegankelijke openbare toiletten van groot belang zijn.

Labels: , , ,