Pleidooi voor verbreding cultuureducatie bij uitbreidingsplannen Fraterhuis

WhatsApp Image 2022-05-31 at 12.26.56 PM.jpeg

Pleidooi voor verbreding cultuureducatie bij uitbreidingsplannen Fraterhuis

Ons raadslid Marieke Herweijer hield onlangs haar zogeheten ‘maidenspeech’. Haar eerste bijdrage in de Zwolse gemeenteraadsvergadering ging over de verhuisplannen van Filmtheater Fraterhuis. Het Fraterhuis groeit met momenteel twee zaal zalen uit haar jasje. Te klein, spreekt ook Marieke uit voor een voldoende en divers aanbod aan arthouse-films voor de grootte van Zwolle. Daarom steunt de ChristenUnie de plannen voor een verhuizing naar het toekomstige Handelshuys dat verrijst op de plek waar lange tijd de V&D te vinden was. Het Fraterhuis wil uitbreiden naar vijf zalen met financiële steun van de gemeente.

Marieke: “Wij vinden het belangrijk de culturele faciliteiten goed op orde te hebben en voor zoveel mogelijk Zwollenaren toegankelijk maken.” Ze wijst erop dat de capaciteit en het filmaanbod niet is meegegaan met de groei van de stad. Het kleinere Maastricht heeft bijvoorbeeld zes filmzalen.

Marieke benadrukt dat het geen ‘groei om de groei’ moet zijn: “de behoefte en de groei van de stad van de afgelopen jaren geeft de stad redenen nu te investeren in de cultuursector, en dus ook de niche filmhuis-kunst.”

Verbreding cultuureducatie
Voorwaarde voor vaste financiële steun is dat het verruimde filmtheater ook groeit op educatief gebied. “Wij zien een kans om filmeducatie binnen cultuureducatie uit te breiden. Dan denken we ook jongeren met een ‘rugzak’ en/of die voortijdig school verlaten. Wij geloven we in de zingevende waarde van cultuureducatie.“
Marieke maakt de parallel met de Fraters uit het oude Fraterhuis: “Hun voornaamste bezigheden waren de zorg voor de studerende jeugd en de verbetering van de leefomstandigheden van de Zwolse bevolking.”`

Dubbelgebruik extra ruimtes
Het kersverse raadslid wil ook graag onderzocht hebben hoe ruimten in Het Handelshuys voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden. “Bijvoorbeeld een zaal voor uitvoering van akoestische klassieke muziek, in samenwerking met Zwolse Theaters en Academiehuis Grote Kerk. Of een expositieruimte voor beeldende kunst voor de middensegment-kunstenaars uit Zwolle. Door samen te werken, het delen van ruimtes, wordt het ook het Fraterhuis meer van de Stad en kiest Zwolle wederom voor een sociaal, duurzame aanpak door dubbelgebruik.”

Labels: , ,