Nieuwsbrief September 2022

Zwolle
15 September 2022

‘Never waste a good crisis’ is nu wel heel erg van toepassing. Het woord crisis (Grieks) betekent letterlijk tweesprong in de weg. De ene weg leidt naar verbetering en op de andere wordt het slechter. Er valt in deze (poly)crisistijd wat te kiezen en dat is waar politiek over gaat.

Vanwege de mensonterende situatie in Ter Apel is er in Zwolle tijdelijk extra opvang van vluchtelingen in Hotel Lumen en de Prinses Margriethaven. Hoe moet invulling worden gegeven aan de afspraken tussen Rijk en de gemeenten, zodat vluchtelingen duurzaam opgevangen kunnen worden? Daarover gaat binnenkort het debat waar de ChristenUnie om gevraagd heeft.

Hoe kunnen we een gastvrije gemeente zijn? Waar ruimte is voor vluchtelingen. Kunnen we de stad zijn waar nieuwkomers met open armen ontvangen worden? Dat vraagt creativiteit, maar ook inschikken. Zo kunnen wij ook niet ongebreideld blijven consumeren. Boeren dwingen om tegen te lage prijzen te produceren, met een natuurvernietigende uitstoot van stikstof tot gevolg. Waardoor niet gebouwd kan worden enz.Pas als we de samenhang in deze crises zien en onze eigen rol, komen we uit op de weg naar verbetering. Laten we biddend én werkend er het beste van maken.

Jacob Raap - Raadslid CU Zwolle

Fractie overhandigt toiletpot aan wethouder

Onze fractie wil dat de gemeente het tekort oplost aan openbare toiletten in de stad. De partij vroeg hier donderdag 1 september extra aandacht voor met een bijzondere actie. Namens de fractie overhandigde de kersverse ombudsman David Hakvoort samen met raadslid Klariska ten Napel een toiletpot -vol handtekeningen- aan wethouder Dorrit de Jong.

Q&A Verandering restafval: Minder betalen voor een beter milieu

In 2023 gaat de inzameling van restafval veranderen in de stad. Afgelopen week werd bekend dat er een variabel tarief wordt ingevoerd voor restafval als de gemeenteraad hier mee instemt. Rijksoverheid en ook Zwolle willen naar een samenleving die minder restafval produceert. Dat willen we stimuleren door de afvalscheiding goed te faciliteren, maar ook door goed gedrag te belonen. Deze aangekondigde verandering levert vragen op. Jolien Elshof, onze woordvoerder Afval, beantwoordt deze graag om meer helderheid te geven.

Tea & Attention

Een vrijdagochtend op het Sportpark Jo van Marle

WietseIk ben uitgenodigd door Marcus Jan Schiere; hij is sportparkmanager van Zwolle-Zuid. Een sportparkmanager ondersteunt sportverenigingen bij de maatschappelijke rol in de wijk en stimuleren ook het verdienvermogen van deze clubs. Hij is erg betrokken en bevlogen en vervult een belangrijke rol in de wijk.                                                                                               Ik ben die ochtend getuige van een potje ‘Walking Football’. Wat mij opvalt is hoe fanatiek deze 70-plussers op het veld staan. Later blijkt dat er ook voormalig spelers bij zitten van het eerste elftal. Ze genieten erg van dit wekelijkse moment; niet alleen van het spel maar ook om samen koffie na afloop te drinken. Eigenlijk gun je dit iedereen. Want fysiek actief blijven, samen met anderen, houdt je jong en vitaal. En ieder natuurlijk in de sport die je zelf leuk vindt.

Als woordvoerder 'gezondheid' kan ik hier erg van genieten. En daarom wil ik me inzetten voor alle groepen in Zwolle die actief willen worden en blijven.

Wietse de Boer - Raadslid CU Zwolle

Ardjan de Boo neemt afscheid als burgerraadslid

Ardjan de Boo heeft een nieuwe aanstelling gekregen als Pastor i.o. bij de Vrije Evangelisatie Zwolle. Dit werk is helaas lastig te combineren met zijn verplichtingen als burgerraadslid. Daarom heeft Ardjan besloten om te stoppen bij de fractie.

ChristenUnie Zwolle is Ardjan dankbaar voor al zijn inzet de afgelopen tijd. Vooral voor zijn inzet als campagneleider, waarna we voor de derde keer op rij als grootste uit de bus kwamen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ardjan: “Ik ben iedereen van de fractie dankbaar voor de vlieguren die we samen mochten maken. Met veel genoegen kijk ik terug op een schitterende campagnetijd en op de vele inspirerende gesprekken.”
Fractievoorzitter Ruben van de Belt: "Ardjan heeft als campagneleider zich enorm ingezet voor een christelijk sociaal geluid in Zwolle. Hij brengt idealen en praktijk bij elkaar. Met hem krijgt de VEZ en Zwolle een sociaal bewogen voorganger, die de stad en haar inwoners erg goed kent. We gaan hem missen in ons team, maar blijft gelukkig erg dichtbij." Ardjan wil vanaf de zijlijn betrokken blijven bij de fractie. In zijn dankwoord sluit Ardjan af met een wens: “Blijf met onverminderde passie werken om een licht te zijn voor Zwolle. Want in de afgelopen anderhalf jaar heb ik gezien hoezeer dat het verschil maakt. Het ga jullie goed!”