Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief juli 2020

Wat is jouw zomerplan?

Beste ##firstname## ##insertion## ##lastname##,

Het was me een jaar!

Het reces is aangebroken. En voor de gemeentepolitiek betekent dat een tijd van ademhalen.
Afgelopen politiek seizoen was ongekend. Voor mij ging het eerste half jaar vooral over de groei van de stad en over lobbyen voor Zwolle. Zwolle zit in een enorme groeispurt en het is echt alle zeilen bijzetten om die groei een goede plek te geven. We werkten hard om hulp te krijgen van Den haag.

En toen kwam Corona. Even leek het of alles stil viel. We kwamen in crisisstand. Niemand was nog bezig met de toekomst. Maar al snel wisten we dat, ondanks alles, er heel veel waar blijft over Zwolle. Zwolle blijft een stad waar het goed wonen is, waar het landschap geweldig is, de ligging ideaal. We pakten snel weer de draad op en we staan er goed voor, we nemen onze positie in Nederland in. De eerste miljoenen komen onze kant op. Fijn allemaal. Maar het allerbelangrijkste wat we leerden: we zijn onszelf gebleven. We blijven een waardevolle mooi stad waar we naar elkaar kunnen omkijken.

Ed Anker

Zomeractiviteiten

Heel veel kinderen en jongeren zullen in de aankomende zomervakantie thuis zijn doordat ze niet of korter op vakantie gaan. Daarom riep Gerdien de gemeente vorige week via een aangenomen motie op om met een Corona Zomervakantieplan te komen. En kijk eens hoe snel er is gewerkt op het stadhuis... in de Peperbus van deze week zijn al tal van activiteiten aangekondigd. Iedereen die activiteiten organiseert kan zich melden voor de speciale kalender. En voor culturele activiteiten is er ook nog eens een budget van 40.000 euro vrijgemaakt. Grote klasse! Dus, ben je in Zwolle in de komende zomerweken? Dan hoef je je niet te vervelen! Kijk voor het (telkens groeiende) aanbod op: www.zwolle.nl/zomeractiviteiten

Nieuws

"Kom met een zomervakantie-plan voor de vele Zwollenaren die aankomende zomer thuis blijven." Met die oproep wil de ChristenUnie Zwolle dat het College van Burgemeester en Wethouders de creatieve en positieve kracht van de stad stimuleert, óók in Coronatijd.
"Laten we kijken naar wat er wél kan!"

Een goede gezondheid, dat is wat iedereen graag wil. Het corona virus maakt indringend duidelijk hoe belangrijk onze gezondheid is. De lockdown was een ingrijpende korte termijn maatregel om de ongecontroleerde verspreiding van het virus te voorkomen, zodat er genoeg IC-bedden beschikbaar waren voor besmette patiënten.

De ChristenUnie is blij dat de voedselbank eindelijk zekerheid krijgt voor de huisvesting.

Die zekerheid ontstaat doordat de gemeente Zwolle de huidige locatie van de voedselbank koopt van de verhuurder. Voor de voedselbank geeft dat rust voor de toekomst die ze nodig hebben

Tea and Attention

Wat snakten we allemaal naar meer bewegingsruimte in de afgelopen maanden. Dit kwam ook sterk naar voren in de gesprekken die ik voerde met ondernemers.
Zo vertelde een ondernemer mij dat hij 60% omzetverlies leed. “Gelukkig heb ik een buffer, maar die is een keer op”, sprak hij. Ditzelfde geluid hoorde ik ook van andere ondernemers, bij wie soms het water echt al aan de lippen stond.

Steeds werd ik verrast door de moed en veerkracht van de meeste ondernemers. Een voorbeeld hiervan is een bevriende ondernemer die sprak over zijn vertrouwen in de voorzienigheid van God. Het was een diepgaand gesprek, waarin hij zeker ook deelde over zijn zorgen. Hij ziet de noodzaak van alle zorgvuldigheid, maar benoemde ook de onmogelijkheid om op deze wijze samenleving te zijn. “De economie kan dit niet aan, maar wij als mensen ook niet. We willen aanraken, liefhebben en God lof zingen”.

Onze verschillende verantwoordelijkheden en het maken van (politieke) afwegingen is erg ingewikkeld. Maar ik zie een sterke drive bij ondernemers om verantwoordelijk te handelen en langzaamaan voort te bewegen naar de vrijheid die we zo zijn gaan koesteren.

Jolien Elshof-Rook

Botanisch Tekenen

Op de knietjes zaten gezamenlijk raadslid Jacob Raap (ChristenUnie) en burgerraadslid Herman Sieben (PvdA Zwolle) met stoepkrijt te krijten op de straten in de historische binnenstad van Zwolle. Op zoek naar knopskruid en weegbree. En dan ook nog een hemelboom vinden! De Zwolse PvdA en ChristenUnie willen door middel van botanisch krijten het belang van een groene binnenstad letterlijk laten zien. "Steden hebben groen nodig, ook Zwolle! De planten en bomen in de binnenstad van Zwolle hebben een belangrijke functie voor de biodiversiteit, waarin het insectenleven weer tot leven komt. En natuur ondersteunt een gezondere en klimaatbestendige stad. Ook het ‘onkruid’, de planten tussen de stoeptegels hebben daarin een functie", aldus de krijtende heren.

(Foto: Monique van der Meer)

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts