In Zwolle kun je prettig leven. Want Zwollenaren zijn op elkaar betrokken en genieten ondertussen van de dynamiek van de stad. Die dynamiek zorgt voor groei. En een groeiende stad vraagt om nieuwe mobiliteits-oplossingen. De stad groeit waarschijnlijk van de huidige 132.000 inwoners naar zo’n 150.000 Zwollenaren. Die bewegen zich allemaal door de stad op weg naar school, werk, kerk, winkels, (sport)vereniging et cetera. Hoe kan de stad dat faciliteren en ondertussen de buitenruimte aantrekkelijk houden?
Bij het beantwoorden van die vraag, hanteert de gemeente sinds kort een belangrijk uitgangspunt: het STOMP-principe. Dat staat voor: Stappen, Trappen, OV, Mobility as a Service en Personenauto. We prioriteren in die volgorde. Dat betekent dat de wegen anders worden ingericht. Meer aandacht voor verkeersveiligheid, meer ruimte voor actieve mobiliteit (voetganger en fietser), vrijliggende HOV-assen (bussen), ruimte voor deelmobiliteit en auto’s alleen daar waar we ze goed kunnen faciliteren. De verandering in infrastructuur en parkeren zal merkbaar zijn voor elke Zwollenaar die onderweg is. Het gaat de stad meer leefbaarheid en ruimte voor groen opleveren.