Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

6 mei 2022

De formatie is in volle gang

Bericht van Ruben

Beste vrienden van de ChristenUnie in Zwolle,

de verkiezingen liggen alweer bijna twee maanden achter ons. Ik kijk dankbaar terug op een mooie uitslag die ons in staat stelt met onze idealen een leidende rol te pakken bij het vormen van een stadsbestuur. De gesprekken daarover met GroenLinks, D66 en het CDA zijn inmiddels in volle gang. Arie Slob vervult daarin op verbindende wijze de rol van informateur.

Het zijn gesprekken in goede sfeer, en waarin we steeds een onderwerp dat raakt aan de toekomst van Zwolle bespreken. Daarbij zoeken we naar gedeelde ideeën over de grote opgaven waar Zwolle voor staat. Gelukkig vinden we die tot dusver vrij snel.

Tegelijk is er nog veel dat voorbij moet komen; we zijn er echt nog niet.

In de drukte die rond een formatie speelt voelen Gerdien Rots en ik ons als onderhandelingsduo gesteund door iedereen die de ChristenUnie een warm hart toedraagt. En we voelen ons gedragen door onze God. Blijft u voor ons bidden?

Van de informateur (Arie Slob)

De onderhandelaars van CU, GL, D66 en CDA hebben een drukke tijd gehad. Er waren niet alleen raadsvergaderingen, maar er werd ook hard gewerkt aan de voorbereidingen en er vonden een aantal besprekingen plaats. De gekozen werkwijze is steeds dat twee partijen de voorbereidingen doen en concrete voorstellen op de onderhandelingstafel deponeren. Het zorgt voor goede inhoudelijke gesprekken die leiden tot duidelijke keuzes.

Zo is er bijvoorbeeld in het Staatshuys gesproken over de onderwerpen cultuur en economie. In de Vreugdehoeve is gesproken over het thema energietransitie en daarnaast nog tijd besteed aan het onderwerp economie, waar we eerder dus al mee begonnen waren. Daarnaast hebben we uitgebreid stil gestaan bij de groei van de stad. Later in die week is er in wijkcentrun De Enk verder doorgesproken over duurzaamheid, energietransitie en vergroenen. Een belangrijk thema voor de onderhandelende partijen. Al met al was het een hele volle en productieve week.

In de afgelopen week zijn we op dinsdag 26 april bij elkaar geweest. We hebben toen gesproken met Zwolse jongeren van de Jongerenraad en Impacter Zwolle. Met hen zijn we in gesprek geweest over de thema’s waarvan zij zelf hebben aangegeven die belangrijk te vinden.

In verband met Koningsdag en 4 en 5 mei komen we daarna pas vandaag (vrijdag 6 mei) weer met alle onderhandelaars bij elkaar. Dan zal er over het sociaal domein en mobiliteit gesproken gaan worden. Ook zaterdag 7 mei zullen er weer onderhandelingen zijn.

Het spreekt voor zich dat er in de tussenliggende periode wel verder gewerkt zal worden aan de voorbereidingen van de gesprekken.

Afscheid Reinier en Ruth

Op 28 maart hebben we, tijdens de raadsvergadering, afscheid genomen van Ruth Stoorvogel en Reinier Mulder. Beiden hebben zij daar zelf – via de socials – wat over gezegd. Hieronder hun eigen tekst:

Reinier

Reinier via bericht op Facebook (29 maart 2022): ‘Een enorme wending in mijn leven. Meer dan de helft van mijn leven ben ik raadslid in Zwolle geweest. Gisteravond na 27 jaar gestopt als raadslid. Alle emoties hadden een plek en vele herinneringen kwamen naar boven. En dan ook nog een lintje mogen krijgen. Ik ben Zijne Majesteit zeer dankbaar. Het vertrouwen wat ik van de kiezer mocht krijgen maar bovenal mijn Schepper dankbaar voor alles wat ik heb ontvangen. Een nieuw hoofdstuk breekt aan…

Ruth

Ruth via app aan de kandidatenlijst CU Zwolle: ‘Ik wil een ieder die aanwezig was of meekeek via de livestream bedanken voor zijn/haar komst en betrokkenheid. Jullie zaten op een mooie plek tegenover ons en Reinier en ik zeiden vanuit onze raadsstoel nog tegen elkaar: 'Wat een bemoediging dat er een prachtige nieuwe club (raadsleden, burgerraadsleden, nauw betrokkenen) klaar staat om het stokje over te nemen. Dat is niet vanzelfsprekend. Nee, dit is een zegen!' Ik heb gisteravond met veel vrede in mijn ❤️ de deur van de fractiekamer achter mij dichtgetrokken.’

Installatie raadsleden

Op 30 maart werden de raadsleden geïnstalleerd. Op de vrijgekomen plekken van Ruth en Reinier hebben Marieke Herweijer en Eibert Geerts plaats genomen. Samen met Ruben, Gerdien, Wietse, Jacob en Jolien staat hier een hele mooie club mensen. Ze staan met z’n zevenen voor een waardevolle mix van ervaring, passie en frisse zin om zich de komende jaren in te zetten voor de stad Zwolle.

Burgerraadsleden

En als laatste zijn ook onze burgerraadsleden geïnstalleerd! We zijn heel blij te melden dat Joost van Dieren, Ardjan de Boo, Waida Vogel en Jaap Roose zijn voorgedragen als burgerraadsleden en zij deze voordracht ook hebben geaccepteerd. Hun benoeming vond op dinsdagavond 19 april plaats.

Als bestuur zijn we heel dankbaar voor al deze waardevolle mensen – vol talenten – die zich de komende jaren willen inzetten voor de stad namens de CU Zwolle.

ALV - save the date!

Op donderdagavond 16 juni 2022 vindt onze volgende ledenvergadering plaats. Houd u/jij deze datum alvast vrij in de agenda?

Agenda, locatie en uitnodiging volgen later via een seperate mailing.

We hopen veel van jullie die avond weer live te kunnen ontmoeten!

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts