Nieuwsbrief November 2022

Zwolle
1 November 2022

We leven in sociale en politieke onrustige tijden. Vanuit de coronapandemie duikelen we in oorlog, toegenomen inflatie en hoge energieprijzen. Er is polarisatie, haat en onbegrip, en veel zorgen. En de politiek kan daar soms maar lastig het juiste antwoord op geven. Ook in onze stad zijn er zorgen. In Zwolle staan we nu voor de gemeentelijke begroting en maken we kort de balans op.

Want de begroting is ook altijd een moment van reflectie. Hoe staan we ervoor in Zwolle? Waar zitten pijnpunten bij inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen? En maken we dan de juiste keuzes? Helaas kunnen we niet alle zorgen wegnemen, maar doen we ons uiterste best om Zwollenaren zoveel mogelijk te ondersteunen in de aankomende jaren.

De bekende christelijke schrijver Henri Nouwen beschrijft dat Jezus heel anders aankijkt tegen alle problemen in de wereld: ‘Die omstandigheden noemt Hij kansen om getuigenis af te leggen.’ Een reflectie is namelijk ook iets wat terugkaatst. Dat is de keuze die wij allemaal dagelijks hebben: kiezen voor hoop en te getuigen van Zijn liefde in moeilijke tijden.

Klariska ten Napel - Raadslid CU Zwolle

Luisteren naar de stad voor een warm welkom voor vluchtelingen

De raad was 24 oktober bijeen om te spreken over de langetermijnvisie rondom vluchtelingenopvang. Vanuit onze fractie voerde Klariska ten Napel het woord. We willen een gastvrije stad zijn en tegelijk vroegtijdig omwonenden betrekken in de plannen. Klariska ziet de warmte onder veel Zwollenaren maar is tegelijk gespitst op vragen en zorgen van omwonenden.

Op weg naar een schoner Zwolle met nieuw afvalsysteem

Vanaf 2023 krijgt Zwolle een nieuw systeem waarmee goed scheiden van restafval wordt beloond. We zijn blij dat maandagavond de meerderheid van Zwolse gemeenteraad akkoord is gegaan met dat nieuwe plan. Onze woordvoerder Jolien Elshof: “Met dit plan gaan we op weg naar een schonere stad door Zwollenaren te stimuleren beter hun afval te scheiden, voor zover ze dat nog niet doen.”

Steun voor verenigingen met problemen door stijgende energieprijzen

Houden sportclubs en maatschappelijke organisaties deze winter hun hoofd boven water? Wij zijn heel bezorgd dat verschillende Zwolse verenigingen in zware problemen komen door de stijgende energieprijzen. In de donkere maanden kan er vaak alleen worden getraind als sportvelden worden verlicht. En een wijkcentrum moet verwarmd worden om een welkome plek te zijn.

WijBedrijf werkt aan brede aanpak voor duurzamer Dieze

Onlangs bezochten we met de fractie van de ChristenUnie het WijBedrijf Dieze. Het coöperatief WijBedrijf Dieze is opgericht door bewoners, de stichting Blauwvinger Energie en Zwolse bedrijven. WijBedrijf Dieze is van, door en voor alle bewoners van Dieze. Deze bijzondere coöperatie organiseert projecten op het gebied van energiebesparing, werkgelegenheid en leefbaarheid.

Tea & Attention

"Alweer leeg... ik stop ermee"

PF_Jaap-08
Begin dit jaar mocht ik meerdere eigenaren van een weggeefkast in Zwolle in het zonnetje zetten tijdens de actie ‘Helpende handjes’. Zij stoppen tijd en energie in het onderhouden van een kast waarin producten gratis aangeboden worden. Tot mijn verbazing zag ik onlangs dat er meerdere initiatiefnemers gestopt zijn met hun mooie werk. Kasten worden met regelmaat compleet leeggehaald en hier viel niet tegen te vullen.

Het is gemakkelijk om dit te verwijten aan individuen die dit doen. Maar de ongemakkelijke conclusie zit hem misschien in de gedachte dat er steeds meer mensen zijn die de wanhoop nabij zijn. Zij halen deze kasten niet leeg vanuit een egoïstische houding, maar doen dit waarschijnlijk omdat ze geen andere keuze zien.

Toch blijven deze initiatieven heel erg waardevol! Wij blijven ons inzetten voor de mensen in Zwolle die het water aan de lippen staat. Doe je mee? Dit kan onder andere door initiatieven uit jouw buurt te ondersteunen!

Jaap Roose - Burgeraadslid CU Zwolle