Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief maart 2016

'Samen vormen we een beweging'

Beste Johannes de Vries,

Het is in maart twee jaar geleden dat de ChristenUnie acht zetels kreeg bij de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee werden wij voor het eerst in de Zwolse geschiedenis de grootste partij in de gemeenteraad. Een aantal weken later werd het huidige college geïnstalleerd met, eveneens als novum, twee ChristenUnie-wethouders. Nog elke dag zijn we daarvoor dankbaar.

Ons werd een grote verantwoordelijkheid gegeven voor het bestuur van de stad. Het is een prachtige taak om te mogen werken voor de stad en alle Zwollenaren. Ten gunste van bijvoorbeeld goede en toegankelijke zorg, investeringen in de bloei van onze stad, zichtbaarheid van ons prachtige cultuurerfgoed, toekomstbestendige omgang met onze leefomgeving.

Dat doen we met uw steun en samen met tal van organisaties in de stad. Samen vormen we een beweging van bewogen christenen die in onze stad het licht en de warmte van Gods liefde wil tonen. Daarin boeken we mooie resultaten. Tegelijkertijd is de praktijk weerbarstig en moeten we soms een lange adem hebben. We blijven zoeken naar mogelijkheden om onze gezamenlijke idealen nog beter vorm te geven.

We zijn benieuwd wat u waardeert in ons politieke werk van de afgelopen twee jaar. Én we willen graag weten welke verwachtingen u van ons hebt voor de komende twee jaar. Laat het ons weten via: gerdien@christenuniezwolle.nl

Vriendelijke groet,

Gerdien Rots

Nieuws

De ChristenUnie heeft steun uitgesproken voor het plan van ChristenUnie-wethouder Ed Anker om ruim 6 ton extra geld uit te trekken voor de jeugdhulp. Job Looijenga: "Om veranderingen binnen de jeugdhulp goed door te kunnen voeren, is tijdelijk extra geld nodig."

Op initiatief van de ChristenUnie heeft de Zwolse gemeenteraad het voorstel overgenomen om de Moderne Devotie voor te dragen als immaterieel cultureel werelderfgoed. De geestelijke vernieuwingsbeweging ontstond in de late Middeleeuwen in de regio Zwolle-Deventer.

Zwolle wordt steeds duurzamer. Kort geleden is het ‘grondstoffenplan’ voor de komende jaren aangenomen. Een plan van onze eigen wethouder Filip van As. Het doel: het restafval terugdringen tot minder dan 100 kilo per inwoner per jaar. Dat is een grote uitdaging.

ChristenUnie in gesprek met leden over komst azc

De ChristenUnie voelt zich verantwoordelijk om bij te dragen aan de opvang van vluchtelingen. Dat zij zelfs in de winter de vaak gevaarlijke oversteek maken, laat zien dat de acute nood hoog is. Daarom moet het azc op korte termijn worden gerealiseerd. Ook moet de opvang passen binnen de voor Zwolle kenmerkende menselijke maat, het prettige karakter van de wijken rondom een azc is voor ons een uitgangspunt. Graag gaan we ook met u in gesprek tijdens de ledenbijeenkomst ‘CU Ontmoet’ op 5 april. Binnenkort ontvangt u daarvoor een uitnodiging.

De afgelopen weken hebben wij veel inwoners, ondernemers, maar ook scholen, experts en politie gesproken. Bewoners hebben veel vragen, onder meer over de gevolgen voor het bewaren van het karakter en de veiligheid van de wijk. Ook kreeg ik veel adviezen over de inrichting van het azc.

De ChristenUnie ziet een zorgvuldige en persoonlijke aanpak van het college. De gemeenteraad wacht nog op aanvullende informatie over de inrichting. De beelden die nu bestaan over de grootte van het gebouw, het recreatieterrein, veiligheidsafspraken en koppeling met vrijwilligerswerk zijn niet uitgewerkt. Dit is essentieel voor ons om een goed besluit te kunnen nemen.

Michiel van Willigen
Gemeenteraadslid

Omslag naar zorg en ondersteuning die aansluit

De gemeente is nu een jaar verantwoordelijk voor grote delen van de zorg. Er is hard gewerkt, de overgang naar de gemeente is grotendeels goed verlopen. In het eerste jaar is geprobeerd zo veel mogelijk maatwerk te leveren.

Om mensen zelf te laten bepalen hoe de zorg bij hen aansluit moet ook nog wel wat veranderen. Verschillende vormen van zorg in een huishouden moeten beter op elkaar aansluiten. Bovendien is meer preventie nodig om problemen bijtijds op het spoor te komen. Het zijn belangrijke aandachtspunten van de ChristenUnie bij de overgang van de zorg naar de gemeente. Om dat te bereiken is goede samenwerking nodig met professionele zorgaanbieders. ChristenUnie-wethouder Ed Anker werkt er voortdurend en vernieuwend aan.

Maar niet alleen professionals hebben onze aandacht. Veel mensen zijn op elkaar betrokken en nemen daarbij ook zorgtaken op zich. Om daar op aan te sluiten, is maatwerk en innovatie nodig. Zorgorganisaties die vooroplopen in die vernieuwing, willen we waarderen. Een motie van de ChristenUnie om cliënten en professionals mee te laten bepalen wat goede zorg is, werd door de gemeenteraad aangenomen. Ook het budget voor de sociale wijkteams om ondersteuning te bieden aan groepen inwoners of om zorg in te zetten die nodig is, ook als die niet gecontracteerd zou zijn, draagt bij aan die nieuwe manier van maatwerk leveren.

Wietse de Boer

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief