ChristenUnie Zwolle wil verkeersborden van bamboe

28058987_10156262702000820_3177541603685759287_n.jpg

Als je wel eens in Den Bosch, Amsterdam, Rotterdam of Coevorden bent geweest heb je ze al eens gezien: verkeersborden van bamboe! Als het aan de ChristenUnie Zwolle ligt, vind je deze borden binnenkort ook in Zwolle!

Op maandag 11 maart dient Ruth Stoorvogel in de gemeenteraad een motie in namens de ChristenUnie, met steun van GroenLinks, Swollwacht, D66, CDA en PvdA. In de motie wordt het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om ‘de voor- en nadelen van het gebruik van bamboe voor verkeers-, plaatsnaam- en straatnaamborden - bij vervanging van afgeschreven borden of nieuwplaatsingen - te onderzoeken en hierover terug te rapporteren aan de raad’.

Ondank het feit dat bamboe iets duurder is dan aluminium, kan de motie die wordt ingediend al rekenen op een meerderheid in de Zwolse gemeenteraad. Bamboe is namelijk CO2 neutraal, de levensduur is dubbel zo lang als die van aluminium en het is volledig recyclebaar.

Als ChristenUnie Zwolle zijn wij ervan overtuigd dat alle kleine beetjes helpen om uiteindelijk bij elkaar een groot verschil te maken en daar is dit een mooi voorbeeld van” verklaarde Ruth Stoorvogel. Een bekend Afrikaanse gezegde luidt: 'Een olifant eet je hapje voor hapje'. Deze bamboe verkeersborden zijn zo'n klein hapje, maar wel een met een grote zichtbaarheid: “Als gemeente Zwolle nemen wij de omschakeling naar een duurzame stad serieus, we zijn zichtbaar aan het werk.”

Raadslid Ruth Stoorvogel gebruikt thuis ook al bamboe: “Wij gebruiken thuis al jaren lunchborden die gemaakt zijn van bamboe materiaal. Deze borden zijn niet kapot te krijgen en hebben zelfs 4 peuters overleefd! Toen ik artikelen las over aanduidingsborden gemaakt van bamboe, had ik gelijk een klik met het idee. Ik geloof in de potentie van het materiaal en vind het daarom het onderzoeken waard. Het is prachtig hoe de natuur vaak mooie oplossingen geeft voor onze 'duurzaamheids-uitdagingen'.”

Update: Het voorstel van Ruth werd unaniem door de raad aangenomen!

Reacties op 'ChristenUnie Zwolle wil verkeersborden van bamboe'