Vreedzame dialoog over het Sinterklaasfeest nodig

2018 Sinterklaasfeest Zwolle.jpg

De beelden en berichten over de intocht van Sinterklaas maken veel los. Niet alleen in Zwolle maar in veel steden in Nederland was het onrustig, werd soms agressie en haat zichtbaar en moest de ME er aan te pas komen.

Hoe je ook over Zwarte Piet denkt, dit is toch wat niemand wil... Een kinderfeest dat ondergesneeuwd raakt door een gepolariseerde maatschappelijke discussie. We zien twee groepen lijnrecht tegenover staan. Waar de verschillen steeds meer lijken te verharden. Dat maakt ons bezorgd. Demonstraties en tegendemonstraties escaleren en versterken de tegenstellingen.

Veel mensen kijken ernaar en voelen zich onmachtig.

De ChristenUnie vindt, met vele anderen, dat er iets moet gebeuren om deze groter wordende tegenstellingen te doorbreken, zodat Sinterklaas weer een feest voor ons allemaal kan zijn.

Zodat ouders met hun kinderen volgend jaar met een gerust hart naar de intocht gaan. Maar waar hopelijk ook onderling begrip groeit tussen de mensen die nu lijnrecht tegenover elkaar staan.

In Leeuwarden is al ervaring opgedaan met een vreedzame dialoog. Dat is niet makkelijk, maar het is de enige manier om hieruit te komen. Wat de ChristenUnie betreft stellen we alles in het werk om elkaar op te zoeken, naar elkaar te luisteren en samen te zoeken naar mogelijkheden om samen met alle kinderen weer te laten genieten van het Sinterklaasfeest.

Reacties op 'Vreedzame dialoog over het Sinterklaasfeest nodig'