Spoorzone wordt een stedelijke zone met spoor

Spoorzone fietsenkelder1

Als je vaak op het station komt, zie je hoe de omgeving verandert. De nieuwe busbrug is bijna af. Aankomende februari zullen de eerste bussen erover heen rijden. Ook kun je al goed zien hoe het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station eruit komt te zien.

Begin volgend jaar kunnen we allemaal gebruik maken van het nieuwe busstation. Dan rijd je met de bus over de busbrug en heb je een prachtig uitzicht over het stationsgebied. Voor alle Zwollenaren die regelmatig gebruik maken van het openbaar vervoer is dat goed nieuws’, zegt Gerdien Rots. ‘En het wordt alleen maar beter: aan de centrumzijde komt er een schitterende fietsenkelder, waar je heel gemakkelijk je fiets kwijt kunt voordat je naar je trein loopt. Zo dragen de investeringen in de Spoorzone bij aan beter gebruik van het openbaar vervoer’.

Maar dat is niet het enige waaraan wordt gewerkt in de Spoorzone. Het gebied rondom het spoor verandert in de komende decennia in een stedelijke zone.
In de plannen die nu onder leiding van wethouder Ed Anker worden gemaakt, is veel ruimte voor wonen en groen. Er komen dus nieuwe buurtjes met huizen en appartementen. En veel bomen, struiken en ander groen’, vertelt Rots.

Uit onderzoek blijkt dat er daarnaast veel behoefte is aan nieuwe stedelijke verblijfsgebieden, waar met name jongeren een plek vinden om te wonen en te werken. Een mengvorm van kantoren, scholen en schone productie in een moderne interactie-economie. Daarom is er in de Spoorzone-plannen veel ruimte voor innovatie, levendigheid en kwaliteit. Zo werkt Zwolle aan het verbeteren en mooier maken van de Spoorzone.

« Terug naar nieuws

Reacties op 'Spoorzone wordt een stedelijke zone met spoor'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.