airport-lelystad

Meerdere malen drongen de raadsleden Gerdien Rots en Jolien Elshof er bij het Zwolse college op aan om in de contacten met de Alderstafel (de commissie waar het overleg over Lelystad Airport tussen provincie en het rijk plaatsvindt) te vragen om proefvluchten boven Zwolle. Dit om duidelijkheid te krijgen over de te verwachten lawaaioverlast voor bewoners in met name in Stadshagen en Berkum.

In een later stadium zijn zij met Eppo Bruins van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie in gesprek geweest zoals ook al in voorgaande berichten op deze site kenbaar gemaakt is. Jolien Elshof: ‘Wij hebben toen aan Eppo Bruins verzocht om ook in de 2e Kamer om proefvluchten te vragen. Dat heeft hij gedaan en welnu, het is zover: er komt een zogenoemde belevingsvlucht op aanstaande woensdag 30 mei en deze vliegt ook over Zwolle. Als ‘Stadshagenaar’ zit ik er klaar voor!’

Gerdien Rots vult aan: ‘We zijn blij met dit resultaat en hopen dat Zwollenaren deze belevingsvlucht oplettend gaan volgen. Ook zijn we zeer benieuwd naar de ervaringen van de bewoners en de resultaten van de metingen die verricht worden.’

Op de website van de gemeente Zwolle valt het volgende te lezen over de belevingsvlucht:

Woensdag 30 mei tussen 15.30 en 20.30 uur (met uitloop tot 21.30 uur) organiseert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een belevingsvlucht. Deze vlucht is bedoeld om bewoners van de gebieden onder de vliegroutes van Lelystad Airport het geluid van een vliegtuig in hun eigen omgeving te laten  ervaren.

Het vliegtuig, een Boeing 737-800 van Transavia, zal alle routes van en naar Lelystad één keer vliegen. Dit betekent dat het driemaal op een hoogte tussen de 5000 en 6000 voet vanuit het zuidoosten langs de noordrand van Zwolle vliegt, tweemaal vanuit het noorden langs Stadshagen en Wilsum voorbij komt en twee maal aan de overzijde van de IJssel passeert, vanaf Lelystad via Wezep naar het zuiden.

Naar verwachting zal de vlucht voor het eerst tussen 15.45 en 16.15 uur langs Zwolle gaan. Alle routes en tijden zijn te vinden op www.belevingsvlucht.nl. Een overzicht van de verwachte vlieghoogtes vindt u hier. Via deze site kunt u via Flightradar24 de vlucht ‘real time’ volgen via internet. Ook is het mogelijk om de vlucht te volgen via de app van Flightradar24. Het vluchtnummer is HV051. Tijdens en kort na de belevingsvlucht kunt u uw ervaringen online doorgeven. De eerste resultaten worden snel na de belevingsvlucht bekend gemaakt.

Munisense, het bureau dat de geluidmetingen gaat uitvoeren, gaat op 11 locaties meten. In de omgeving van Zwolle gebeurt dat bij de Agnietenberg en net over de gemeentegrens bij Wilsum. De resultaten van deze metingen kunnen bekeken worden via www.belevingsvlucht.nl

Reacties op 'Lelystad Airport. ChristenUnie drong aan op proefvluchten: woensdag 30 mei 2018 vanaf 15.30 uur is het zo ver!'