Formatiebericht: denk mee over de toekomst van Zwolle!

De poort van Zwolle

Als grootste partij in Zwolle mag de ChristenUnie weer leiding geven aan het formatieproces. Dat is een bijzondere taak. Het begon met het aanstellen van een informateur. Janco Cnossen is in de periode 2002-2010 wethouder geweest in onze stad. Hij kent de stad, de politieke dossiers en veel mensen. Logisch dat we hem vroegen voor de rol van informateur. Hij sprak met alle politieke partijen over hun ideeën voor de nieuwe coalitie. Binnen twee weken werd duidelijk dat er een coalitie van ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en VVD mogelijk zou moeten zijn. Omdat deze partijen alle vier verkiezingswinst boekten, een breed spectrum van de Zwolse bevolking vertegenwoordigen, een royale meerderheid vormen en zowel vernieuwing (GroenLinks en Swollwacht) als continuïteit (ChristenUnie en VVD) brengen.

Dus zijn we met deze vier partijen de formatie-fase in gegaan. In de eerste bijeenkomst maakten we op een nieuwe manier kennis met elkaar. Om te investeren in een constructieve samenwerking legden we een basis van onderling vertrouwen en meedenken met elkaar. In de tweede bijeenkomst legden we onze toekomstvisies voor Zwolle naast elkaar. Dat leverde een inspirerend beeld van Zwolle in 2030 op, dat we als stip op de horizon gebruiken bij alle vervolggesprekken. Sindsdien voeren we inhoudelijke gesprekken over de belangrijke veranderingen in de stad. Het verbeteren van de zorg, het overstappen op schone energie, het versterken van een circulaire economie en ga zo maar door. Al die gesprekken beginnen steeds met het delen van de meest actuele informatie door ambtenaren. Vervolgens verwoordt elke partij zijn visie en wensen op het onderwerp. Daar zitten veel overeenkomsten bij, maar ook verschillen. Dus is het de kunst om die verschillen zodanig te overbruggen dat de uitkomst ten goede komt aan de stad en haar inwoners.

Omdat we erg benieuwd zijn naar uw ideeën, kunt u reageren op de schets van Zwolle in 2030. Klik door naar www.zwolle.nl/schetsvanzwolle en laat uw reactie achter via het reactieformulier. Reageren kan tot en met 1 mei aanstaande.

Reacties op 'Formatiebericht: denk mee over de toekomst van Zwolle!'