foto+raadzaal

“ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en VVD zijn de meest logische partijen om samen een nieuw college van burgemeester en wethouders te vormen. Laat hen de volgende fase van het proces ingaan.” Dat is het advies van informateur Janco Cnossen aan de ChristenUnie voor de vorming van het nieuwe college.

Na de gemeenteraadsverkiezingen nam de ChristenUnie de leiding in het proces om tot een nieuwe coalitie te komen. De partij vroeg oud-wethouder Janco Cnossen om als informateur de mogelijkheden te verkennen voor de vorming van een stabiele en verbindende coalitie.

Lijsttrekker Gerdien Rots is dankbaar voor het zorgvuldige werk en het rapport van Janco Cnossen. “Ik kijk uit naar de samenwerking met deze vier partijen en heb zin om met elkaar het beste te zoeken voor de stad.”

De grootste aan zet
De informateur sprak de afgelopen weken met alle partijen in de gemeenteraad. Alle gesprekspartners waren het er over eens dat de grootste partij (ChristenUnie) en de twee grootste winnaars (GroenLinks en Swollwacht) aan zet zijn. Hoewel deze drie partijen samen met 20 zetels een meerderheid in de raad hebben, vinden alle partijen dat die meerderheid onvoldoende is voor een stabiele coalitie en dat daarvoor een vierde partij nodig is.

Daarvoor zou zowel de VVD als het CDA kunnen aansluiten, beide partijen boekten (stemmen)winst bij de verkiezingen. Met het oog op bestuurlijke continuïteit is er voorkeur voor de VVD als vierde partij in de coalitie, daarmee komen twee van de huidige collegepartijen terug in de nieuwe coalitie.

Advies: vier partijen, 25 zetels
Daarom adviseert informateur Janco Cnossen om met de ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en de VVD (25 zetels) verder het proces in te gaan en inhoudelijke gesprekken te voeren. De informateur heeft zijn advies afgestemd met de vier partijen. Zij zullen zich in de komende dagen buigen over de vraag op welke wijze de stad en de gemeenteraad betrokken kunnen worden bij het vervolgproces.

Klik hier voor het verslag van informateur Janco Cnossen.

Janco Cnossen zal ook het formatieproces leiden.

Reacties op 'Advies informateur Cnossen: laat ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en VVD een nieuw college vormen'