Loop mee met de ‘Walk for Women’ tegen mensenhandel en uitbuiting

Walk4Woman2018

Op de avond van Internationale Vrouwendag, donderdagavond 8 maart, organiseert de ChristenUnie de Zwolse ‘Walk for Women’ tegen mensenhandel en uitbuiting. Want deze moderne slavernij moet stoppen.

Dat is niet alleen iets van Amsterdam. Het Prostitutie Controle Team van de Politie Oost-Nederland concludeert dat illegale prostitutie ook in Overijssel toeneemt. De ChristenUnie kan dat niet aanzien en wil opkomen voor de mensen die zelf geen stem hebben.

Jolien Elshof (gemeenteraadslid ChristenUnie): “Vooral vrouwen zijn slachtoffer van mensenhandel en uitbuiting, met name in de prostitutie. Ook in Oost-Nederland. Op 8 maart is het internationale vrouwendag. Daarom organiseren wij evenals vorig jaar als protest deze wandeling. De ChristenUnie heeft oog voor Zwollenaren, voor vrouwen in de knel. En ik wil graag dat wij als Zwollenaren onze ogen openen voor het onrecht dat veel vrouwen wordt aangedaan, ook in onze stad.

De ChristenUnie wil een beleid dat een einde maakt aan deze moderne slavernij: “Spreek voor hen die weerloos zijn en bescherm het recht van de vertrapten” (Spreuken 31:8). Landelijk maakt de ChristenUnie zich daarom sterk voor het terugdraaien van de legalisering van prostitutie, strafbaarstelling van de klant in plaats van de prostituee, het versterken van de strafrechtelijke aanpak van mensenhandelaren en uitbuiters, uitstapprogramma’s voor prostituees, veilige opvang voor slachtoffers van loverboys, pooiers en mensenhandelaren, een verbod op prostitutie in ruil voor goederen of diensten en een registratieplicht voor prostituees. Op die vlakken heeft fractievoorzitter Gert-Jan Segers al veel weten te bereiken. Maar er is nog veel meer te doen, ook in Overijssel.

Gerdien Rots (lijsttrekker in Zwolle): “Als ChristenUnie vragen wij ook in Zwolle continu aandacht voor het onderwerp; onlangs hebben wij bij motie opgeroepen tot het aanstellen van een Coördinator mensenhandel in Zwolle, wij willen dat er meer aandacht komt voor de misstanden die er zijn.” Ook de komende periode zal de partij zich blijven inspannen om deze vrouwen een toekomst te geven.

Walk for Women tegen mensenhandel en uitbuiting
De wandeling start op donderdagavond 8 maart om 19.00 uur bij het station Zwolle. Tijdens de wandeling zal Jane Lasonder, schrijfster van het boek ‘Rood Licht’ ons meenemen in het echte verhaal achter prostitutie en mensenhandel. Ook Klariska ten Napel van Perspectief ChristenUnie jongeren Internationaal zal haar ervaringen met ons delen.

We wandelen via Kadera naar het centrum waar we vervolgens via Nos Casa en het vrouwenhuis naar de Grote Kerk lopen. Daar eindigt de tocht om 21.00 uur met een statement. Hier zal Stieneke van der Graaf, lid van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie de Walk for Women afsluiten.

Medewerking verlenen: Jane Lasonder, Stephanie Uringa van Nos Casa, Gerdien Rots, fractievoorzitter van de ChristenUnie in Zwolle, Klarisca ten Napel. Stieneke van der Graaf van de Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie en Dikkie van Gijssel van het Leger des Heils.

Loop je mee?
Alle Zwollenaren die zich het lot van vrouwen in de knel aantrekken zijn welkom om mee te lopen. Loop je mee? Laat het Jolien Elshof even weten: jolien@christenuniezwolle.nl.

Reacties op 'Loop mee met de ‘Walk for Women’ tegen mensenhandel en uitbuiting'