Hoger vliegen boven Zwolle

airport-lelystad

De ChristenUnie is blij dat alle fracties uit de Zwolse gemeenteraad nu gezamenlijk optrekken om te voorkomen dat Lelystad Airport opengaat zolang er geen juiste berekeningen zijn over de geluidsoverlast en er laag boven Zwolle moet worden gevlogen. Namens het Zwolse college bepleit ook wethouder Michiel van Willigen dat er hoger wordt gevlogen boven Zwolle.

Fractievoorzitter Gerdien Rots: “Met name onze Stadshagenaren en Berkummers kunnen geluidsoverlast ervaren van de vliegtuigen die in de toekomst van en naar Lelystad Airport vliegen. Ik ben ontzettend blij dat we vanuit de politiek nu samen opkomen voor de belangen van onze inwoners.” Het is telkens de inzet van de ChristenUnie geweest om vanuit Zwolle één geluid te laten horen richting Den Haag. Eerder deed de fractie al eens een poging om een gezamenlijke brief te schrijven, maar de oppositiepartijen wilden die niet steunen. Ook is een zienswijze ingediend bij het Ministerie die door meerdere, maar helaas niet alle, fracties werd mede ondertekend. Na de uitspraken begin januari van ChristenUnie Tweede Kamerlid, Eppo Bruins, ontstond er een nieuwe dynamiek tussen de fracties. Nu zit de gemeenteraad op één lijn en pleiten we gezamenlijk voor hoger vliegen boven Zwolle.

Op 10 januari bracht  Eppo Bruins een bezoek aan Stadshagen. Daar sprak hij met bewoners, vertegenwoordigers van Hoog Overijssel en ChristenUnie fracties uit de omgeving. Eppo Bruins luisterde zorgvuldig  en nam onze zorgen zeer serieus. Met onze input heeft Eppo Bruins inmiddels meerdere vragen gesteld aan de Minister. Eerder al diende hij meerdere moties in, onder andere tégen laagvliegen en vóór proefvluchten. Hij vindt dat als er voorlopig niet hoger gevlogen kan worden dat uitstel voor de hand ligt.

Raadslid Jolien Elshof: “Het proces rond de Alderstafel *) is onzorgvuldig verlopen. Er zijn aannames gedaan op basis van onjuiste rapportages. Overijssel was oorspronkelijk niet eens rechtstreeks vertegenwoordigd aan deze overlegtafel. Dat moet anders, het vertrouwen van onze burgers in de overheid moet worden hersteld. Daarvoor is het nodig dat er onafhankelijke rapportages komen. Deze worden in februari verwacht”.

​*) De deelnemers aan de Alderstafel Lelystad kregen van de minister de opdracht samen te onderzoeken hoe de luchthaven Lelystad kan groeien en welke gevolgen dat heeft voor omwonenden, economie en milieu.

Reacties op 'Hoger vliegen boven Zwolle'