Koopzondagen: ChristenUnie gaat voor een zorgvuldige balans

unnamed

"Wij willen één dag in de week ook voor onze kinderen klaar staan. Geef de koopzondagen niet vrij, maar blijf de afstemming zoeken met lokale ondernemers, als je een leuke binnenstad wilt houden." Dat is de oproep van de Zwolse ondernemer in het NOS Journaal van zondag 28 januari.

Voor hem en al die andere lokale ondernemers en werknemers komt de ChristenUnie op. De wereld draait om zoveel meer dan alleen economie. Ontmoeting, ontspanning en geloofsbeleving zijn waardevol en verdienen daarom bescherming. Wij geloven in een samenleving waarin we rekening houden met elkaar. Niet een ik-gerichte maatschappij waarin iedereen het maar zelf moet zien te rooien.

Zwolle is niet alleen van jou, maar van ons samen. Het klinkt aanlokkelijk om elke zondag te kunnen shoppen, maar de keerzijde is dat kleine lokale ondernemers zich onvrij voelen. Juist de ondernemers die de lokale sfeer bepalen in onze binnenstad, worden gedwongen om in de ratrace mee te gaan of ze zien elke week omzet weglopen naar de grote ketens.

Voor hoe wij omgaan met de koopzondagen, stellen wij onszelf de vraag: “Hoe wij willen samenleven?” Houden we rekening met elkaar of gaan we voor ons eigen belang? Denken we na over de toekomstige kwaliteit van de binnenstad of laten we de grote ketens domineren?

Wat de ChristenUnie betreft is die keuze duidelijk: wij kiezen voor samen. Daarbij houden we rekening met lokale ondernemers en werknemers. Wij gaan voor diversiteit van winkels en kwaliteit van beleving van de binnenstad. Daarom zal de ChristenUnie, ook als het gaat om de koopzondagen, altijd strijden voor een zorgvuldige balans.

Bekijk de uitzending op de website van de NOS.

Reacties op 'Koopzondagen: ChristenUnie gaat voor een zorgvuldige balans'