ChristenUnie blij met Zwolse schone energie

'ChristenUnie wil Dijklanden niet bebouwen'

De ChristenUnie is er blij mee dat wethouder Michiel van Willigen volop inzet op schone energie. Voor Zwollenaren is er sinds kort de duurzaamheidsmakelaar. Die kan je thuis uitnodigen voor een onafhankelijk advies over energiebesparing. Ook zet het college in op grootschalige productie van schone energie in Zwolle.

Met het uitbrengen van de Zwolse energie gids geeft het college duidelijkheid over de kansen van de omwenteling naar schone energie in Zwolle. Belangrijk is dat we Zwolle daarmee ook economisch en sociaal versterken. Als de energie die hiermee wordt opgewekt door Zwollenaren wordt afgenomen worden we minder afhankelijk van het buitenland. ChristenUnie Raadslid Wietse de Boer: ‘Zwolle heeft, als Solar City 2016, een goede uitgangspositie om verder te verduurzamen. Nu we gaan investeren in grootschalige projecten vinden wij participatie van inwoners van essentieel belang. Omwonenden moeten meepraten, bepalen en profiteren van de projecten in hun omgeving.’

Het vraagt van de gemeente een actieve rol om inwoners te informeren en te faciliteren. Initiatieven kunnen ook bij een groep inwoners starten. De overstap  naar schone energie maken we samen. De ChristenUnie ziet kansen om energieparken te creëren waar een educatief karakter aan wordt toegevoegd. De Boer: ‘Zwolle moet voorop lopen in deze transitie en daar kan een energiepark bij helpen. Ook moet Zwolle wat de ChristenUnie betreft nadenken over scenario’s waarbij de gemeente in de lead is bij productie van schone energie’. Voor huidige en toekomstige Zwollenaren moet onze mooie stad een fijne plek blijven om te leven.

Reacties op 'ChristenUnie blij met Zwolse schone energie  '