Balans terug in overlast evenementen

Bevrijdingsfestival

"In onze stad is een balans nodig tussen mooie feesten en de geluidsoverlast die deze met zich meebrengen," zegt gemeenteraadslid Michiel van Willigen. "Het is een goede zaak dat we die balans nu weer terugbrengen." Met dit statement reageert de ChristenUnie op het besluit van de Raad van State dat de geluidsnormen voor evenementen bij de Wijthmenerplas moeten worden teruggebracht.

Van Willigen heeft al lange tijd contact met zowel organisatoren van festivals als mensen in de buurt en stad die overlast ervaren. Van Willigen: "Een goed feest is een aanwinst voor de stad en het is mooi als veel mensen daarvan kunnen genieten. Een beetje overlast hoort daar bij; een stad als Zwolle moet dat ook wel kunnen verdragen. Maar het moet wel ergens op slaan: de balans was de afgelopen tijd af en toe echt zoek."

Bij een aantal feesten die de afgelopen tijd plaatsvonden voelde een aantal Zwollenaren zich niet veilig en zeker niet thuis in de eigen stad. Ook op de rest van de stad was de impact zo nu en dan groot, blijkt uit de vele klachten en reacties over onder meer harde basgeluiden of continue dreunen. "Daarmee werd de aanspraak op het kunnen verdragen van overlast te groot. De afgelopen jaren werd er te vaak en te veel aanspraak gedaan op de verdraagzaamheid van stadgenoten."

De ChristenUnie wil graag ruimte blijven bieden voor het houden van feesten, bijvoorbeeld om ieder jaar onze vrijheid te vieren. "Laten we een stad blijven voor alle Zwollenaren, voor mensen die fijn willen wonen én voor jongeren die van housemuziek houden," zegt Van Willigen. "Wat ons betreft maken we daarbij wel onderscheid in locaties en typen feesten. Als een housefeest niet past in de stad, willen we met omwonenden op zoek naar een betere locatie, andere geluidsnormen of naar technische aanpassingen waarmee de impact op de stad gezond blijft."

Reacties op 'Balans terug in overlast evenementen'