"Reizigerstunnel niet afsluiten"

Station Zwolle

De ChristenUnie wil dat de Nederlandse Spoorwegen en het stadsbestuur komen met een ‘Zwolse aanpak’ om de veiligheid op het station en in de trein te garanderen, zonder dat de reizigerstunnel permanent is afgesloten voor niet-reizigers. “De toegangspoortjes die de NS wil plaatsen belemmeren de voetgangersverbinding onder het station door,” stelt Gerdien Rots, “terwijl het nog de vraag is of het afsluiten van de tunnel de noodzakelijke oplossing van het probleem is.”

De fractievoorzitter van de ChristenUnie in Zwolle maakte het standpunt eerder vandaag duidelijk in een gesprek met NS-regiodirecteur Ineke van Gent. Rots dient vanavond nog een motie in om het college van burgemeester en wethouders te vragen met de NS te zoeken naar een alternatief voor permanent gesloten toegangspoortjes op het station. De uiteindelijke aanpak moet gebaseerd zijn op cijfers over ‘nut, noodzaak en nadelen,’ schrijft het gemeenteraadslid in de motie.

Met de motie wil Rots in beeld krijgen op welke momenten er behoefte is aan een reizigerstunnel waar iedereen toegang toe heeft en wanneer er juist veiligheidsrisico’s ontstaan door het toelaten van bijvoorbeeld zwartrijders en mensen onder invloed. De uitkomsten daarvan moeten leiden tot ‘Zwols maatwerk’.

“We vinden de veiligheid op het station en in de trein voor zowel personeel als reizigers van groot belang,” zegt fractievoorzitter Rots na een gesprek met een groep conducteurs op station Zwolle. “Ik verwacht dat poortjes daarvoor niet noodzakelijk zijn als we andere middelen inzetten die de veiligheid net zo goed verhogen. En als er al toegangspoortjes op het station komen, is het misschien niet nodig dat deze permanent gesloten zijn voor niet-reizigers.”

Rots noemt in de motie, die ook door VVD, D66 en Swollwacht wordt ingediend, het inzetten van extra mensen op de trein en het uitdelen van stationsverboden voor mensen die geregeld zwartrijden als alternatieven. Uit NS-onderzoek blijkt dat slechts een heel klein deel van deze notoire zwartrijders verantwoordelijk is voor ruim 60% van de agressie-incidenten in de trein.

Foto's van het bezoek dat raadsleden en Statenleden van de ChristenUnie brachten aan NS en ProRail vind je hier.

Foto: Jorden Esser (Flickr.com)

Reacties op '"Reizigerstunnel niet afsluiten"'