ChristenUnie roept op: "Denk mee over wijkbibliotheken"

Bibliotheek Zwolle-Zuid

De Stentor ging dinsdag in een artikel in op de mogelijke bezuinigingen op de wijkbibliotheken. In juni wordt hierover een definitief besluit genomen. Nu al blijkt uit het groot aantal reacties dat het onderwerp in de stad enorm leeft. ChristenUnie-fractievoorzitter Gerdien Rots roept Zwollenaren op om die reacties te blijven geven. “Ik hoor graag wat zíj hiervan denken!”

Aanleiding van het artikel is de zogeheten ‘veranderbrief’ waarin het college van burgemeester en wethouders onlangs zoekrichtingen voor de nodige besparingen beschreef.

In die veranderbrief staat over de bibliotheek: “Met de keuze voor de vestiging van de Stadkamer aan de Zeven Alleetjes richten we onze blik ook op de nevenvestigingen. We hebben hier met de bibliotheek al over gesproken. Door slim gebruik te maken van bijvoorbeeld scholen en buurtcentra kunnen de diensten die de bibliotheek biedt, anders worden vormgegeven. Scholen en buurtcentra zijn van nature al ontmoetingsplekken in de wijk. We zien mogelijkheden om functies als leeszaal en het reserveren of afhalen van boeken bij andere punten in de wijk te organiseren.”

Slimmer organiseren

De bibliotheek zoekt momenteel al naar kansen om wijkbibliotheken anders en slimmer in te richten, zonder de bibliotheken in de wijk op te heffen.

ChristenUnie-fractievoorzitter Gerdien Rots breekt een lans voor de belangrijke functies van de kleinere bibliotheken in de verschillende Zwolse wijken. “Voor veel kinderen is het de eerste plek waar ze de bibliotheek leren kennen,” zegt Rots. “Voor veel ouderen is het een aangename plek om de krant of een tijdschrift te lezen en andere mensen te ontmoeten. In de bibliotheek draait het niet alleen om boeken. Het gaat ook om ontmoeting, saamhorigheid, culturele vorming, bestrijden van laaggeletterdheid en leesachterstanden.” De ChristenUnie heeft die belangen scherp voor ogen en zoekt naar goede manieren om die in deze tijd vorm te geven.

Ruimte om mee te denken

Om een sluitende gemeentebegroting te houden, moet de gemeente Zwolle geld besparen. 11 miljoen euro in totaal. Het is een grote opgave om zorgvuldig uit te zoeken waar minder geld uitgegeven kan worden. In de afgelopen maanden zijn daar door burgemeester en wethouders veel gesprekken over gevoerd met organisaties in de stad, waaronder ook de bibliotheek. De eerder genoemde veranderbrief is daarvan het resultaat. Voor de bibliotheek ziet het college van burgemeester en wethouders mogelijkheden om tot €450.000 minder uit te geven.

De gemeenteraad debatteert op 2 maart over deze veranderbrief. “Dan kunnen we als ChristenUnie-fractie aangeven wat we wel en niet acceptabel vinden,” vertelt Rots. “Daarna volgen er opnieuw gesprekken om te komen tot concrete bezuinigingsvoorstellingen. Ook met de directie van de bibliotheek. Er is dus nog steeds volop ruimte om mee te denken.”

Die ruimte geldt voor alle inwoners van de stad, vindt Rots. “We hechten veel waarde aan wat Zwollenaren hierover denken. Wat zijn hun ideeën over de veranderbrief? Ik hoor het graag!” Gerdien Rots is zelf bereikbaar via gerdien@christenuniezwolle.nl.

Foto: Moqub (Flickr.com)

Reacties op 'ChristenUnie roept op: "Denk mee over wijkbibliotheken"'