ChristenUnie schrijft manifest voor Omgevingsvisie van de stad

Zwolle omgevingsvisie foto website.jpg

De gemeenteraad heeft zich gebogen over de Omgevingsvisie voor de stad: ‘Mijn Zwolle van morgen 2030’. Reden voor ons een eigen manifest te presenteren: ‘Van Groei naar Bloei’. Met dit document willen wij alle Zwollenaren meenemen in de dromen en idealen die zij heeft voor de toekomst van de inrichting van de stad. “Toch is de Omgevingsvisie niet af, en ook onze inbreng niet, het blijft een dynamisch document dat regelmatig een update krijgt”, zegt woordvoerder Ruben van de Belt die heel benieuwd is naar de reacties op het manifest. “Maakbaarheid vanuit het stadhuis heeft z’n grenzen, want de wijken in Zwolle worden door inwoners zelf gemaakt.”

Dat laatste typeert volgens Ruben perfect de benadering van de ChristenUnie. “Wij zien gemeenschappen als basis van de Zwolse samenleving. We willen dat Zwolle een stad is waar je kunt doen wat voor jou belangrijk is en waar je je onderdeel van een groter geheel voelt.” Daarom moet de gemeente ruimte geven aan mooie initiatieven van inwoners. “Wij stáán echt voor plekken waar inwoners elkaar ontmoeten.” Dat is heel breed. Het stationsgebouw dat een jaar lang gebruikt werd door het collectief Buitensporig is een perfect voorbeeld waar plek ontstond voor lezingen en creatieve workshops. “We willen ook dat er bijvoorbeeld barbecueplekken komen in de wijken. Zodat je met je buurt, familie of vriendengroep een gezellige avond buiten kunt doorbrengen. Dat noemen we buitengeluk, en dat willen we meer en meer mogelijk maken.”

De ChristenUnie wil met dit manifest dus niets in beton gieten maar pakt vooral de ruimte om inzichten en ideeën te delen over de groei van de stad, verkeer, buitengebied, cultuurontwikkeling en uiteraard duurzaamheid. Ruben: “Politiek kan niet bestaan uit alleen maar soundbites. Politiek moet gaan over visie en idealen. In dit manifest delen wij onze visie. In de Omgevingsvisie worden allerlei complexe opgaves geschetst. Onze reacties daarop passen niet in 140 tekens.” Complex is bijvoorbeeld de woningbouwopgave, die afgelopen jaren sterk is veranderd. “Neem zoiets als circulaire economie waarbij grondstoffen steeds opnieuw worden gebruikt. Dat speelde een paar jaar geleden amper. Er is van alles in beweging wat invloed heeft op de ontwikkeling van de stad. Zo gaat het verontrustende rapport van het VN-klimaatpanel bijvoorbeeld ook gevolgen hebben.”

Ruben: “Het ene debat gaat over woningbouw, het andere over klimaatadaptatie. Verschillende onderwerpen die elkaar wel raken. Bijvoorbeeld met een locatie voor passende waterberging. Het ChristenUnie-raadslid is blij dat met de bespreking van de Omgevingsvisie verschillende portefeuilles bij elkaar komen en het grotere verhaal in beeld blijft."

Manifest - van groei naar bloei_v1(2).pdf9,0 MBapplication/pdfdownload