Begroting 2021 investeert in toekomst Zwolle én helpt Zwollenaren de coronacrisis door

Programmalijn-Sterke-steden.jpg

In november stelde de gemeenteraad de begroting voor 2021 vast. Zonder amendementen. Dat is een groot compliment voor het college van burgemeester en wethouders. Namens de ChristenUnie voerde fractievoorzitter Gerdien Rots het woord: “Middenin de coronacrisis is dit een begroting die investeert in de kwaliteit en groei van onze stad. We bouwen veel energiezuinige huizen. We versterken de leefbaarheid en natuur in de stad. Er komen nieuwe schoolgebouwen. Door criminaliteit te bestrijden maken we Zwolle veiliger. Daarbij blijft Zwolle een echte sociale stad. Extra steun is er voor mensen met schulden. De armoederegelingen blijven op peil.”

Zelfs in crisistijd lukt het Zwolle om de focus gericht te houden op de toekomst van de stad. Tegelijkertijd steunt de gemeente inwoners, organisaties en ondernemers in deze coronatijd om het vol te houden. Rots: “Wat ons betreft kan daar nog een tandje extra bij. Zo hebben we extra aandacht gevraagd voor jongeren en studenten die al maandenlang in hun eentje op een kamer zitten.” Veel jongeren en studenten hebben momenteel minder colleges, minder contactmomenten, zij kunnen vaak moeilijk een stage vinden en zij hebben weinig perspectief op de arbeidsmarkt. Veel jongeren trekken zich terug, zij voelen zich niet nodig. Rots: “De ChristenUnie wil dat de gemeente meer aandacht heeft voor wat jongeren nodig hebben in deze tijd. We zijn dan ook blij dat wethouder Michiel van Willigen samen met de jongerenraad een activiteitenplan om jongeren te bereiken.”

Ook senioren kunnen rekenen op extra aandacht van de ChristenUnie Zwolle. “Voor hen hebben we aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd om in overleg met de verzorgingshuizen te werken aan digitale koffie-uurtjes voor senioren. Het zou zo mooi zijn als een digitaal vaardige jongere wordt gekoppeld aan een oudere die nog niet goed overweg kan met een tablet. Zo kunnen verschillende generaties grote betekenis hebben voor elkaar.”

Terwijl het Rijk de focus richt op het vaccin als oplossing voor deze coronacrisis, wil de ChristenUnie Zwolle dat we meer investeren in preventie. Een gezonde levensstijl helpt om beter weerbaar te zijn voor dit virus en voor andere ziekten. Gezond eten en dagelijks buiten bewegen maken bovendien dat je fitter bent en beter in je vel zit. Rots: “Veel Zwollenaren gaan naar buiten om te wandelen. Dan is het wel zo prettig dat het Zwolse wandelnetwerk goed op orde is. Dat is nu niet zo. Veel paaltjes met pijltjes zijn verrot en kapot. Daarom hebben we de wethouder opdracht gegeven om het wandelnetwerk zo snel mogelijk weer op orde te maken. Zodat elke Zwollenaar kan genieten van onze prachtige stadsnatuur.”