ChristenUnie Zwolle blij met innovatie Hanzeland

foto gemeente Zwolle.JPG

De ChristenUnie is blij met de verandering die Hanzeland gaat doormaken. Waar het 30 jaar geleden nog landelijk gebied was werd het daarna snel volgebouwd met grote kantoorgebouwen. Helaas leidde dat tot een eentonige en onaantrekkelijke omgeving, een gebied wat nu rijp is voor een complete metamorfose. Met restaurants, 3000 à 4000 woningen en tal van culturele en winkelvoorzieningen, zodat het een levendig stadsdeel wordt.

Innovatiedistrict met als thema maatschappelijke impact

Hanzeland wordt het human-matters-innovatiedistrict voor Regio Zwolle. Een gebied vol dynamiek, met een mix van functies. Waar onderwijs, bedrijfsleven en overheid samenkomen voor innovatie en creativiteit rondom het typisch Zwolse thema ‘maatschappelijke impact’. Human matters.

Gerdien Rots: “De ChristenUnie wordt hier echt blij van. Niet kapitalistische groei staat voorop, maar de bloei van de samenleving. Impact makers die vanuit de creatieve industrie, slimme techniek of klimaatadaptatie bezig zijn, gaan hier hun plek vinden ten gunste van de hele regio.”

Omgeving waarin de menselijke maat leidend is

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat de Zwollenaren die hier gaan wonen, zich thuis voelen in een echt Zwols gebied. Daarom is de menselijke maat leidend bij alle nieuwbouw. Rots: “We gaan voor kwaliteit van leven. Dat betekent een fijnmazig netwerk met meer kleine straatjes, veel bomen en een mooi park. Ook willen we dat er op de begane grond van gebouwen leuke dingen gebeuren, die in de openbare ruimte een prettige sfeer geven. Denk aan terrassen en mooie etalages. Zo valt er wat te beleven en kom je er graag.”

Groene architectuur

De ChristenUnie is blij met de aandacht voor groene architectuur. Jaren terug vroegen wij al eens aandacht voor meer moderne architectuur in dit gebied. Het mag wat ons betreft best wat experimenteel zijn. Laten we in dit gebied architectonisch uitpakken met klimaat adaptief, natuur inclusief én stedelijke groene gebouwen die toonaangevende allure hebben binnen Nederland.

Foto: gemeente Zwolle