Wim Eikelboom mei 2020.jpg

De ChristenUnie stelt, samen met GroenLinks en D66, vragen aan het Zwolse college over de lozing van drainagewater op de IJssel. ProRail is al begonnen met de lozing voordat er een vergunning door Rijkswaterstaat is afgegeven. In 2019 is ProRail ook al aangesproken op het plaatsen van een afwateringsbuis in de Zwolse uiterwaarden zonder vergunning.

Het lozen van het drainagewater op de IJssel, voordat de vergunning is afgegeven, is volgens ProRail afgestemd met de gemeente Zwolle en Rijkswaterstaat. Hoe is dat te rechtvaardigen? Burgers moeten immers ook wachten totdat hun vergunning is afgegeven.

Welke risico’s worden gelopen door via een 30 jaar oude buis drainagewater van het rangeerterrein naar de IJssel te transporteren, dwars door een waardevol Natura 2000 gebied, de Zwolse uiterwaarden? Welke schade kan deze lozing aan het milieu veroorzaken? Is de mate van verontreiniging van het drainagewater acceptabel voor lozing in de IJssel? Jacob Raap "Ook vragen wij ons af hoe het toezicht op dit soort werkzaamheden geregeld is en waar dat mogelijk beter kan. De ChristenUnie, GroenLinks en D66 zijn bezorgd of de bescherming van natuur hier in goede handen is. Daarom stellen we aan het Zwolse college de volgende vragen." ProRail loost weer zonder vergunning water rangeerterrein op IJssel

Nadere informatie:

Jacob Raap

Raadslid ChristenUnie

jacob@christenuniezwolle.nl

Reacties op 'ChristenUnie Zwolle heeft vragen over lozing drainagewater van rangeerterrein op de IJssel'