ChristenUnie eens met aanbevelingen rekenkamerrapport sport

2018 Ronald bij ZAC

• Iedereen in Zwolle moet kunnen sporten: ook als je een beperking hebt of als je het niet kunt betalen.
  • In 2019 zullen er minimaal 6 gezonde sportkantines zijn in Zwolle!

Dat waren de accenten die burgerraadslid Ronald Buitenhuis legde in het debat van de Zwolse gemeenteraad op 17 september waar hij het woord voerde over het gemeentelijke sportbeleid.
Buitenhuis: “Niet voor iedereen is het even makkelijk om te gaan sporten. Maar sporten en bewegen is wel heel goed voor iedereen. Daarom moet de gemeente zorgdragen dat iedereen zo gewoon mogelijk mee kan doen in bijvoorbeeld een voetbalvereniging, een kegelclub, een schermvereniging of een basketbalvereniging.”

Uit het Zwolse Rekenkamer-onderzoek bleek dat het voor de gemeenteraad nog onvoldoende duidelijk is welke effecten het Zwolse sportbeleid heeft. Wethouder De Heer (VVD) komt vóór de zomer van 2019 met SMART geformuleerde doelstellingen, zodat de gemeenteraad beter weet en kan controleren wat de resultaten van het sportbeleid zijn. De wethouder zegde toe de gemeenteraad en SportService Zwolle daarbij te betrekken.
Met het oog op die concrete doelstellingen, wees  de ChristenUnie ook op het stimuleren van gezonde sportkantines.
Buitenhuis: “Waarom kun je in de meeste sportkantines nog steeds vooral friet en cola krijgen, maar geen broodje gezond en limonade?

De wethouder zegde toe dat er in 2019 in Zwolle 6 sportkantines zullen zijn waar naast het reguliere aanbod ook duidelijk zichtbaar gezonde producten worden aangeboden. De ChristenUnie fractie zal dat met interesse volgen, al was het maar omdat veel fractieleden sportende kinderen hebben. Of zelf af en toe nog een balletje mee trappen...

Reacties op 'ChristenUnie eens met aanbevelingen rekenkamerrapport sport'