airport-lelystad

Dinsdag 15 mei debatteerde de Tweede Kamer over de toekomst van Lelystad Airport. Onze Zwolse wethouder Michiel van Willigen volgde vanaf de publieke tribune het debat. Eppo Bruins, woordvoerder van de ChristenUniefractie in de Tweede Kamer was kritisch over de onduidelijkheid inzake de laagvliegroutes boven het oude land en noemde daarbij wederom Stadshagen.

Eerder al pleitte Eppo Bruins voor uitstel. Nu dat gehonoreerd is door de minister, is de vraag aan de orde onder welke voorwaarden het vliegveld in Lelystad dan wel open kan in 2020. Daar is Bruins duidelijk over: Er moeten garanties komen voor nu en in de toekomst dat er geen sprake kan zijn van laagvliegroutes. Dat betekent ook hoog vliegen wanneer het aantal vluchten boven de kritieke grens van 10.000 vluchten komt. Dat geldt ook voor de herindeling van het luchtruim in 2023: "Er moet meer zekerheid komen dat de laagvliegroutes dan passé zijn" aldus Bruins.

Raadsleden Gerdien Rots en Jolien Elshof van de Zwolse ChristenUnie fractie volgen het dossier op de voet. Jolien Elshof: "In eerdere berichten hebben wij gedeeld welke stappen –ook raads-breed- hierin zijn ondernomen. Er is een constante lijn met Den Haag en we deelden onze zorgen met Eppo Bruins onder andere tijdens een bezoek aan Stadshagen, waarbij ook actiecomité Hoog Overijssel aanwezig was".

Gerdien Rots vult aan: “Dat werpt zijn vruchten af; Eppo Bruins neemt onze zorgen uiterst serieus en dat blijkt ook uit zijn stellingname in het debat. De ChristenUnie neemt het belang van de omwonenden serieus en is daarom kritisch. Dat geldt voor de overlast maar ook voor de groei van de luchtvaart. De ChristenUnie gaat voor de milieuwinst zoals Eppo Bruins het formuleert: "De ChristenUnie wil de garantie dat Lelystad Airport zal functioneren zoals het bedoeld is: als overloop van Schiphol. Het totale aantal vliegbewegingen van 500.000 geldt daarbij als het maximum”.

De minister kwam met meerdere toezeggingen in het debat: tot aan de herindeling zal het aantal vluchten maximaal 10.000 zijn, er komt een onderzoek naar ultrafijnstof en een hoorzitting met de Luchtverkeersleiding Nederland over de voorwaarden voor de herindeling van het luchtruim.

Reacties op 'Tweede Kamerlid Eppo Bruins verlangt garanties van minister over Lelystad Airport'