ChristenUnie gaat niet mee met het plan van de initiatiefnemers Goudsteeg 21

micha

Vanavond heeft de Zwolse raad besloten om niet mee te gaan met het plan van de initiatiefnemers Goudsteeg 21. Het plan kostte 2 ton en een 5 jarig risico van max. € 63.500 per jaar. raadslid Micha Baksteen licht het standpunt van de ChristenUnie vanavond toe: "Ik ben als muzikant en als politicus erg betrokken geraakt bij het initiatief van Stichting Goudsteeg 21. Want wat zou het mooi zijn als dit zaaltje kon blijven bestaan. Daarnaast heb ik en mijn fractiegenoten respect en waardering voor de hardwerkende initiatiefnemers en andere vrijwilligers. Wij dragen hen een warm hart toe."

Micha Baksteen: "Vanuit die motivatie wilde ik als woordvoerder Cultuur met mijn fractiegenoten dat het college dit initiatief een serieuze kans gaf. Daarom vroegen we het college bij de begrotingsbehandeling om het ondernemingsplan dat toen net in ons bezit was te beoordelen en na te gaan of de gemeente hier op verantwoorde wijze in zou kunnen bijdragen." Het college heeft geconcludeerd dat er teveel onzekerheden zijn ten aanzien van de inzet van vrijwilligers, de geluids reducerende maatregelen en de medewerking van de eigenaar van het pand.

Bij het plan is er geen cofinanciering van derden die het draagvlak en ook de toekomstbestendigheid versterken. De ChristenUnie was en is bereid om heel ver te gaan met ondersteunen van dit initiatief, zolang we dat als betrouwbare en navolgbare overheid kunnen blijven uitleggen aan andere initiatiefnemers en aan onze inwoners. Dat zou kunnen met een cofinanciering van 50% en het weghalen van de garantstelling. Daar hebben de indieners van de motie van 18 december helaas niet voor gekozen. Hoe sympathiek die motie ook is, hij werkt wat ons betreft willekeur en onnavolgbaarheid van de overheid in de hand. Dat is niet de manier waarop de ChristenUnie de stad wil besturen. Wel hebben we het college van B&W opgeroepen om met de initiatiefnemers te blijven meekijken of hun wensen op een andere locatie, bijv in de Spoorzone, te realiseren zijn.

Reacties op 'ChristenUnie gaat niet mee met het plan van de initiatiefnemers Goudsteeg 21'