airport-lelystad

Vandaag heeft Gerdien Rots een zienswijze ingediend over de vliegroutes voor Lelystad Airport. Zij deed dat mede namens de fracties van PvdA, VVD, D66, CDA en Fractie Cetin. In de zienswijze uit Rots haar zorgen over de mogelijke geluidsoverlast voor Zwolse inwoners. “Het is onbestaanbaar dat er foutieve berekeningen zijn gemaakt die de geluidsoverlast milder doen voorkomen. We roepen de minister daarom op om een nieuwe milieueffectrapportage op te stellen, zodat de besluiten over de voorlopige vliegroutes straks worden genomen op basis van juiste gegevens. Uitgangspunt bij de besluitvorming moet zijn dat overlast voor inwoners zoveel mogelijk wordt voorkomen.”

Rots vindt het belangrijk om de zorgen van Zwollenaren serieus te nemen en onder de aandacht van de Minister te brengen. Daarom nam zij het initiatief om samen met andere raadsfracties een zienswijze in te dienen. “Hoe meer zienswijzen er straks op het bureau van de Minister liggen, hoe beter” aldus Rots. In de zienswijze zijn niet alleen de zorgen geuit, ook draagt Rots verbetervoorstellen aan. De vorige staatssecretaris heeft oorspronkelijk toegezegd dat er alleen bij hoge uitzondering lager zal worden gevlogen dan 6000 voet (1800 meter). Maar in de huidige voorstellen zullen, bij oostenwind, inkomende vliegtuigen op 3000 voet (900 meter) vliegen omdat ze dan kruisen met vertrekkende vliegtuigen.

In de zienswijze roept Rots samen met de andere raadsfracties op om een zodanige planning te realiseren dat kruising van inkomende en uitgaande vliegtuigen zoveel mogelijk wordt voorkomen. Op die manier kan de Minister de toezegging nakomen dat vliegtuigen alleen bij hoge uitzondering lager dan 6000 voet mogen vliegen. Ook vindt Rots met de andere raadsfracties dat Oost-Nederland voorrang moet krijgen bij de versnelde herindeling van het luchtruim, zodat vliegtuigen na het vaststellen van de definitieve vliegroutes hoger kunnen vliegen. De ChristenUnie heeft zich vanaf het begin, ook bij monde van fractielid Jolien Elshof, hard gemaakt voor proefvluchten. “We vinden het belangrijk dat onze Zwolse inwoners goed worden geïnformeerd en betrokken bij de besluitvorming. Daarom willen we dat er proefvluchten komen, zodat inwoners een reëel beeld krijgen van de toekomstige situatie.”

Zie de bijlage voor de zienswijze.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Zienswijze Zwolse Raadsfracties Internetconsultatie inzake Vliegroutes Lelystad Airport347,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie uit, samen met andere Zwolse raadsfracties, zorgen over vliegroutes Lelystad Airport en doet verbetervoorstellen aan Minister'