ChristenUnie: Zwollenaren krijgen Grote Kerk terug

Grote Kerk

“De ChristenUnie is blij met het particulier initiatief om de Grote Kerk weer een centrale plek te geven in ons maatschappelijke leven. Daarom is het onze wens dat de gemeente meehelpt om het gebouw weer goed toegankelijk te maken,” aldus Gerdien Rots. De Grote Kerk wordt het nieuwe Academiehuis en Stadskerk. De Zwolse onderwijsinstellingen en de culturele sector werken hieraan mee. Daarmee krijgen Zwollenaren de Grote Kerk bij wijze van spreken weer terug, nadat het de laatste decennia een vrij gesloten karakter had.

“In de Middeleeuwen werd het gebouw heel anders gebruikt dan nu. Het was het middelpunt van het sociale leven. Een soort overdekt plein waar Zwollenaren elkaar ontmoetten, handel bedreven en samenkwamen. Het letterlijke en figuurlijke kloppende hart van de stad. Die functie kan het in de toekomst ook weer meer krijgen als het gebouw opener wordt,” zegt Rots.

De Grote Kerk, of de Sint Michaëlskerk, vormt het fysieke hart van onze binnenstad. Met haar gotische hallen is het niet alleen een heel mooi gebouw, het is ook een plek waar zóveel stadshistorie verscholen ligt. Al vanaf de negende eeuw stond hier een kerkgebouw waar de vroege Zwollenaren samenkwamen. In 1370 startte de bouw van de nieuwe kerk. In de afgelopen zeven eeuwen heeft de Grote Kerk heel wat stormen, bliksem en brand doorstaan. Telkens zag het stadsbestuur het belang van herstel en wederopbouw. Ook al is na 1682 de toren (nadat ‘ie al twee keer eerder was ingestort) niet opnieuw opgebouwd. Rots: “De ChristenUnie is erg blij dat ons huidige stadsbestuur ook het belang ziet van investeren in dit voor Zwolle markante gebouw.”

Reacties op 'ChristenUnie: Zwollenaren krijgen Grote Kerk terug'